- законопроекту, поданого В.Януковичем та М.Азаровим (№3309-1)
- законопроекту С.Аржевітіна та Р.Ткача (№3309-2)
- законопроекту А. Яценюка (№3309-3)
- та проекту Закону №3316 "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (щодо збільшення статутного капіталу ВАТ "Державний експортно-імпортний банк")", зареєстрованого у Верховній Раді лідером фракції Народної партії В.Литвином.
29 жовтня під час голосування у Верховній Раді законопроект №3309-4 підтримали підтримали у повному складі фракції БЮТ (156 депутатів), "Нашої України" (70 депутатів) та Блоку Литвина (20 депутатів), а також 2 депутати від Партії регіонів. Повні результати голосування можна переглянути тут.
Проект Закону створює умови для отримання Україною позик від міжнародних фінансових організацій. Уряду надається право видавати державні гарантії на такі позики у розмірі до 40 мільярдів гривень.
Законопроектом розширюються повноваження НБУ у сфері контролю за діяльністю банків. Збільшується статутний капітал державного "Укрексімбанку" з метою придбання ним проблемного "Промінвестбанку". Кабінет Міністрів отримує право поповнювати статутний капітал державних банків за рахунок коштів, отриманих від державних запозичень.
На поповнення коштів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб планується спрямувати 25% позитивної різниці у разі перевищення кошторисних доходів над кошторисними витратами Національного Банку.
Автори законопроекту пропонують надати Національному Банку право приймати рішення про обов"язковий продаж резидентами валютної виручки. Такий захід можна характеризувати як надзвичайний в умовах кризи на валютному ринку.
Передбачається згортання соціальних видатків: термін набуття дії закону, яким рівень мінімальної заробітної плати встановлювався на рівні прожиткового мінімум, автори законопроекту пропонують перенести з 2009 на 2011 рік.
Ряд пільг при сплаті податку на додану вартість отримують підпримства аграрної сфери.
Законопроект №3309-4 передбачає внесення змін до наступних законодавчих актів:
І. Бюджетний кодекс України
Пропонується змінити норму ст. 46 в частині надання дозволу здійснюватидо прийняття закону про Державний бюджет України на поточний період капітальних видатків та запозичень, що здійснюються із Стабілізаційного фонду, та тих, що пов’язані з капіталізацією банків.
ІІ. Господарський кодекс України
Пропонується зробити виняток стосовно існуючої заборони використовувати бюджетні кошти та кошти, одержані в кредит та під заставу - крім випадків, передбаченим законом. Аналогічну норму внесено і до ст. 13 Закону України "Про господарські товариства".
ІІІ. Декрет Кабінету Міністрів України "Про систему валютного регулювання і валютного контролю " (ст.4)
Надання Національному Банкові України права приймати рішення про обмеження використання резидентами валютної виручки (частини валютної виручки) шляхом запровадження її обов'язкового продажу на міжбанківському валютному ринку України.
ІV. Закон України "Про податок на додану вартість"
Ст. 6 законопроекту надає право резидентам обирати спеціальний режим оподаткування у сфері сільського господарства на пільгових умовах, та окреслює ці умови. Із закону пропонується виключити також ст. 11, котра стосувалася механізму розподілу податку на додану вартість, сплаченого переробними підприємствами.
V. Закон України "Про Національний банк України"
Встановлено, що Національний Банк вносить до Державного бюджету України наступного за звітним року 75 відсотків позитивної різниці у разі перевищення кошторисних доходів над кошторисними витратами, а 25 відсотків позитивної різниці перераховує на поповнення коштів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (ст. 5).
Зміна до ст. 42 цього Закону надає право Нацбанку надавати кредити Фонду гарантування вкладів фізичних осіб за процентною ставкою, встановленою ним же (чинна редакції надає право давати такі кредити за ціною не нижче індексу інфляції).
Відповідні норми пропонується внести і до Закону України "Про Фонд гарантування вкладів фізичних осіб".
VI. Закон України "Про банки і банківську діяльність"
У новій редакції ст.2 зменшено законодавчо визначений розмір «істотної участі» з 10 до 5% статутного капіталу або права голосу придбаних акцій (паїв) юридичної особи або незалежної від формального володіння можливості вирішального впливу на керівництво чи діяльність юридичної особи. Ст. 34 цього ж закону встановлює зменшення розміру вимогу отримання письмового дозволу НБУ у разі, якщо фізична чи юридична особа має намір придбати істотну участь у банку.
Ст. 19 доповнена нормою, яка передбачає у разі зменшення до трьох днів строку прийняття рішення НБУ про надання банківської ліцензії у разі реорганізації банку за результатами процедури тимчасової адміністрації.
Ст. 32 доповнено нормою про наявність інших, передбачених законом шляхів формування та збільшення статутного капіталу банку, окрім грошових внесків.
Ст. 56 додає до переліку прав клієнтів банків право на інформацію щодо кількості акцій (паїв) банку, які знаходяться у власності членів виконавчого органу банку, та перелік осіб, частки яких у статутному капіталі банку перевищують п'ять відсотків.
Зміни до ст. 73 надають НБУ право здійснювати заходи впливу у формі примусової реорганізації банку.
Із ст. 90 пропонують виключити заборону на призначення ліквідатором банку фізичну або юридичну особу, яка виконувала функції тимчасового адміністратора у цьому банку.
VII.Термін набуття чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення мінімальної заробітної плати на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб" перенесено з 1 січня 2009 до 1 січня 2011 року.
VIII.Закон України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України"
Переглянуто розмір доходів і видатків Державного бюджету.
Кабінет Міністрів отримує право надавати державні гарантії за кредитами міжнародних фінансових організацій загальним обсягом до 40.000.000 тис. гривень (ст. 13 Закону).
Закон доповнено також доповнено рядом статей. Стаття 331встановлює, що збільшення статутного капіталу відкритого акціонерного товариства "Державний експортно-імпортний банк України" у сумі 1 000 000 тис. гривень здійснюється з метою придбання ним акцій закритого акціонерного товариства "Акціонерний комерційний промислово-інвестиційний банк".
Статею 841 пропонується установити, що надходження від приватизації державного майна, визначені статтею 22 цього Закону, спрямовуються на створення Стабілізаційного фонду у складі Державного бюджету України в обсягах і порядку визначених Кабінетом Міністрів України.
На суму зазначених надходжень до державного бюджету Міністерство фінансів України збільшує відповідні показники фінансування та видатки державного бюджету понад обсяги, затверджені у додатках N 2, 3, 4 до Закону.
Стаття 842 дозволяє Кабінету Міністрів України здійснювати поповнення статутних капіталів державних банків за рахунок надходжень коштів, отриманих від державних запозичень, з відповідним коригуванням загального обсягу державного боргу.
Стаття 843 дозволити Кабінету Міністрів України придбавати акції банків (частки, паї) в обмін на державні облігації України чи за рахунок інших державних запозичень, та збільшувати у відповідному обсязі фінансування державного бюджету.
Стаття 844 надає Кабінету Міністрів право у 2008 році отримувати позики від міжнародних фінансових організацій на реалізацію проектів економічного і соціального розвитку України в обсязі до 10.000.000 тис. гривень.