Дефіцит бюджету-2009 складе 31 мільярд гривень, тобто 3% від прогнозованого рівня ВВП. Доходи бюджету урядом було визначено сумою 238 мільярдів гривень (проти 232 млрд. грн. минулого року), у тому числі доходи загального фонду Державного бюджету України - сумою 182 мільярди гривень та доходи спеціального фонду Державного бюджету України - сумі 55 мільярдів гривень.
Видатки держбюджету 2009 року відповідно до проекту уряду мали скласти 266 мільярдів гривень (проти 253 торік), у тому числі видатки загального фонду - сумою 189 мільярдів, а спецфонду - 77 млрд. грн. Втім під час розгляду депутати збільшили видаткову частину щонайменше на 1,5 мільярди.
Однією з найбільш характерних рис прийняття держбюджету-2009 стало порушення всіх законодавчо визначених термінів його розгляду. Першу редакцію бюджету було внесено Кабінетом міністрів до парламенту 15 вересня 2008 року.
Однак наступні події, пов’язані із розгортанням економічної та політичної кризи в Україні, унеможливили своєчасний розгляд головного фінансового документу країни у строки, передбачені законодавством. 12 листопада уряд відкликав раніше поданий проект бюджету, а його відкоригована версія з’явилася лише 23 грудня, за тиждень до початку бюджетного періоду. Обговорення бюджету у парламенті тривало вкрай короткий період, протягом якого про жодне серйозне його обговорення чи доопрацювання не можна було вести й мови. В результаті 26 грудня бюджет було ухвалено Верховною Радою в цілому 226 голосами, тобто мінімально необхідною кількістю. Зауважимо, що 25-26 грудня проект держбюджету ставився на голосування (за основу та в цілому) 7 разів.
Найбільшу, і цілком обґрунтовану критику викликає нереалістичність макроекономічних показників, закладених проектом держбюджету. Закладений урядом рівень зростання ВВП (+0,4%) є надто оптимістичним сценарієм. Більшість світових фінансових організацій, як і рейтингові агентства прогнозують у 2009 році в Україні рецесію (див. додаток 1). На це вказують й індикатори розвитку економіки у листопаді 2008 року: спаду ВВП на -14.4% і зменшення промислового виробництва на 28.6% до листопада 2007 р. Про подолання негативних тенденцій розвитку базових галузей економіки сьогодні говорити немає підстав.
Прогноз щодо рецесії надавало і Міністерство економіки на початку грудня, однак у проекті бюджету були закладені значно кращий показник економічного зростання. А це вже ставить під сумнів можливість виконання держбюджету у визначених урядом обсягах.
Одним із дієвих антикризових заходів може стати фінансування ряду видатків за рахунок Стабілізаційного фонду, формування якого у складі державного бюджету, передбачене Законом «Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України».
Джерелами його наповнення визначені надходження від приватизації, та коштів, отриманих від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення або прав на них, що перебувають у державній власності. Іншим джерелом формування Стабфонду визначені надходження від цільового розміщення державних цінних паперів.
Нагадаємо, у минулому році план надходжень від приватизації було виконано всього на 5%. У 2009 році надходження від Фонду держмайна до Стабілізаційного фонду передбачені у сумі не менш як 8.501.224 тис. гривень. Більше того, проведення приватизації у 2009 році, у період масового знецінення активів, навряд чи є виправданим у стратегічному плані кроком. Відповідальність за ефективне здійснення приватизації буде в наступному році однією із ключових проблем, які стоятимуть перед урядом.
Видатки Стабілізаційного фонду планується спрямувати на здешевлення кредитів у аграрно-промисловому комплексі, інвестиційні проекти на підприємствах авіабудування, машинобудування, вуглевидобувній галузі, енергозбереженні у ЖКГ, будівництві, підготовці до Євро-2012. На наполягання ряду народних депутатів до остаточної редакції Закону про бюджет було внесено ряд змін, зокрема, передбачено виділити 200 млн. гривень на створення культурно-мистецького та музейного комплексу "Мистецький арсенал", виконання столичних функцій м. Києвом (500 млн. грн.), створення фільмів національнго виробництва (50 млн. гривень) тощо. Навряд чи ці видатки можна кваліфікувати як такі, що потребують фінансування зі Стабілізаційного фонду як ефективні заходи для подолання наслідків фінансової кризи в Україні. Загальний бюджет Стабілізаційного фонду становитиме 22 млд. гривень (детальніше див. додаток 2).