Аналіз Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік"

26 грудня Верховна Рада України прийняла за основу та в цілому проект Державного бюджету України на 2009 рік , поданий Кабінетом міністрів України.

Дефіцит бюджету-2009  складе 31 мільярд гривень, тобто 3% від прогнозованого рівня ВВП. Доходи бюджету урядом було визначено сумою 238 мільярдів гривень (проти 232 млрд. грн. минулого року), у тому числі доходи загального фонду Державного бюджету України - сумою 182 мільярди гривень та доходи спеціального фонду Державного бюджету України - сумі 55 мільярдів гривень.
 
Видатки держбюджету 2009 року відповідно до проекту уряду мали скласти 266 мільярдів гривень (проти 253 торік), у тому числі видатки загального фонду - сумою 189 мільярдів, а спецфонду - 77 млрд. грн. Втім під час розгляду депутати збільшили видаткову частину щонайменше на 1,5 мільярди.
 
Однією з найбільш характерних рис прийняття держбюджету-2009 стало порушення всіх законодавчо визначених термінів його розгляду. Першу редакцію бюджету було внесено Кабінетом міністрів до парламенту 15 вересня 2008 року.
 
Однак наступні події, пов’язані із розгортанням економічної та політичної кризи в Україні, унеможливили своєчасний розгляд головного фінансового документу країни у строки, передбачені законодавством. 12 листопада уряд відкликав раніше поданий проект бюджету, а його відкоригована версія з’явилася лише 23 грудня, за тиждень до початку бюджетного періоду. Обговорення  бюджету у парламенті тривало вкрай короткий період, протягом якого про жодне серйозне його обговорення чи доопрацювання не можна було вести й мови. В результаті 26 грудня бюджет було ухвалено Верховною Радою в цілому 226 голосами, тобто мінімально необхідною кількістю. Зауважимо, що 25-26 грудня проект держбюджету ставився на голосування (за основу та в цілому) 7 разів.
 
Найбільшу, і цілком обґрунтовану критику викликає нереалістичність макроекономічних показників, закладених проектом держбюджету. Закладений урядом рівень зростання ВВП (+0,4%) є надто оптимістичним сценарієм. Більшість світових фінансових організацій, як і рейтингові агентства прогнозують у 2009 році в Україні рецесію (див. додаток 1). На це вказують й індикатори розвитку економіки у листопаді 2008 року: спаду ВВП на -14.4% і зменшення промислового виробництва на 28.6% до листопада 2007 р. Про подолання негативних тенденцій розвитку базових галузей економіки сьогодні говорити немає підстав.
 
Прогноз щодо рецесії надавало і Міністерство економіки на початку грудня, однак у проекті бюджету були закладені значно кращий показник економічного зростання. А це вже ставить під сумнів можливість виконання держбюджету у визначених урядом обсягах. 
 
Одним із дієвих антикризових заходів може стати фінансування ряду видатків за рахунок Стабілізаційного фонду, формування якого у складі державного бюджету, передбачене Законом «Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України».
 
Джерелами його наповнення визначені надходження від приватизації, та коштів, отриманих від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення або прав на них, що перебувають у державній власності. Іншим джерелом формування Стабфонду визначені надходження від цільового розміщення державних цінних паперів.
 
Нагадаємо, у минулому році план надходжень від приватизації було виконано всього на 5%. У 2009 році надходження від Фонду держмайна до Стабілізаційного фонду передбачені у сумі не менш як 8.501.224 тис. гривень. Більше того, проведення приватизації у 2009 році, у період масового знецінення активів, навряд чи є виправданим у стратегічному плані кроком. Відповідальність за ефективне здійснення приватизації буде в наступному році однією із ключових проблем, які стоятимуть перед урядом.
 
Видатки Стабілізаційного фонду планується спрямувати на здешевлення кредитів у аграрно-промисловому комплексі, інвестиційні проекти на підприємствах авіабудування, машинобудування, вуглевидобувній галузі, енергозбереженні у ЖКГ, будівництві, підготовці до Євро-2012. На наполягання ряду народних депутатів до остаточної редакції Закону про бюджет було внесено ряд змін, зокрема, передбачено виділити 200 млн. гривень на створення  культурно-мистецького  та  музейного комплексу "Мистецький арсенал", виконання столичних функцій м. Києвом  (500 млн. грн.), створення фільмів національнго виробництва (50 млн. гривень) тощо. Навряд чи ці видатки можна кваліфікувати як такі, що потребують фінансування зі Стабілізаційного фонду як ефективні заходи для подолання наслідків фінансової кризи в Україні. Загальний бюджет Стабілізаційного фонду становитиме 22 млд. гривень (детальніше див. додаток 2).
 
Повний текст Закону дивіться тут.
 
Додаток 1. Макроекономічні прогнози на 2009 рік
 
 
ЄБРР
МВФ
Світовий банк
Агентство Fitch
Мінекономіки України (грудень 2008)
Державний бюджет-2009
Динаміка ВВП
1
-5
-4
-3,5
-5
0,4
Інфляція
20
17
13,6
17,5
9,5
9,8
 
Додаток 2. Планований розподіл коштів Стабілізаційного фонду
 
Видатки
Сума, млн. гривень
Здешевлення кредитів, фінансування інвестиційних проектів та підтримку окремих проектів в агропромисловому комплексі
2 200
фінансування інвестиційних проектів на підприємствах   авіабудування, оборонно-промислового комплексу, машинобудування та ін..
896
Зешевлення кредитів, фінансування інвестиційних проектів у вуглевидобувній галузі
5 000
Інвестиційні та інноваційні проекти в ЖКГ
500
Підготовка до Євро-2012
4 355
Зільшення статутних капіталів державних банків («Ощадбанку» та «Укрексімбанку»), в тому числі для іпотечного кредитування житла
800
Інвестиційні проекти соціально-економічного розвитку регіонів
1 500
Придбання шкільних автобусів
150
Закупівля озброєння, військової техніки
2 767
Інвестиційні проекти в енергетичній галузі, в тому числі на створення ядерно-паливного циклу в Україні
600
Будівництво Всеукраїнського центру радіохірургії у складі Клінічної лікарні "Феофанія"
12
ВСЬОГО, орієнтовна сума видатків
22 113

 

Підготовлено експертами Інституту політики


03-06-2014 Петро Порошенко став п'ятим Президентом України
11-03-2014 Євросоюз знижує мита на українські товари
11-03-2014 ЄС готовий підписати політичну частину Угоди про асоціацію з Україною до 25 травня
06-03-2014 У Криму 16 березня на референдум винесуть питання про входження до РФ
24-02-2014 Мінфін підрахував, що Україні потрібно 35 мільярдів допомоги
23-02-2014 Рада привела 32 закони у відповідність до Конституції-2004
21-02-2014 Конституція 2004 року повернулася
06-02-2014 Європарламент схвалив резолюцію щодо України і закликав до санкцій
23-01-2014 ЄС готовий перевірити рахунки українських олігархів, - єврокомісар
22-01-2014 США скасували візи українцям, причетним до розгону Євромайдану
21-01-2014 "Голос України" і "Урядовий кур'єр" надрукували одіозні закони "чорного четверга"
21-01-2014 Генсекретар ООН відреагував на ситуацію в Україні




© Copyright Інститут Політики, 1999-2007.
При повному або частковому використанні матеріалів посилання на Інститут політики обов'язкове