Вибори-2010: результат Юлії Тимошенко у першому турі
У першому турі виборів Президента України Юлія Тимошенко отримала на свою підтримку 6 159 829 голосів. Це на мільйон голосів (5,65%) менше, ніж результат БЮТ на парламентських виборах-2007.
Причини електоральних втрат Тимошенко є різними залежно від регіону. Розглянемо кожен електоральний макрорегіон детальніше.
Галичина
Тут порівняно із виборами-2007 Тимошенко зазнала найбільших втрат. У Львівській та Тернопільській областях було втрачено кожен третій голос (близько 350 тисяч); в Івано-Франківській – кожен четвертий. Ці голоси пішли на користь Віктора Ющенка (який вийшов у цих трьох областях практично на результат НУ-НС 2007 р.) та Арсенія Яценюка. Відносно непоганих результатів (5-10%) в Галичині досягнув і Віктор Янукович. Деяку частку голосів перебрали Олег Тягнибок (близько 5% у кожній з галицьких областей) та Сергій Тігіпко (4-5%).
Аналіз результатів виборів по окремих районах і дільницях свідчить, що Тимошенко втратила голоси на користь як Яценюка, так і Ющенка, і Тягнибока. Електорат Ющенка зазнав найбільших змін - відбувався "дрейф" ідеологічно орієнтованих виборців від електорату БЮТ; та, в той же час - окремі виборці "Нашої України-Народної самооборони" зразка 2007 року підтримали Олега Тягнибока та, особливо, Арсенія Яценюка.
Значні втрати Тимошенко в цих областях можна пояснити, окрім незадовільної роботи штабів і наявністю кількох електоральних конкурентів, які діяли саме на цьому полі. Для Віктора Ющенка та Олега Тягнибока Галичина взагалі була практично єдиним електоральним донором, відповідно, вони працювали саме там. Потужна піар-кампанія з дискредитації Тимошенко, яку вів Віктор Ющенко, теж була орієнтована в основному на виборців Галичини. У другому турі, втім, саме ці регіони можуть дати найбільший приріст голосів внаслідок мобілізації проти Януковича; проте питання, наскільки сильною буде ця мобілізація і якою буде явка – залишається відкритим. Ризик зменшення активності виборців внаслідок неучасті Ющенка і Яценюка у 2 турі залишається.
Інші західні області
Найкращого результату було традиційно досягнуто на Волині – втрата 4% і 10 тисяч голосів при наявності кількох сильних конкурентів на цьому електоральному полі в 1 турі можна вважати цілком прийнятною. На сусідній Рівненщині втрати були дещо більшими – 6% і 29 тис. голосів.
Натомість у Чернівецькій області Тимошенко втратила чверть виборців БЮТ-2007. Певним поясненням тут може бути висока популярність А.Яценюка (фактор «земляцтва), де він набрав найбільше голосів по Україні. Зросла також популярність і В.Януковича, а у деяких районах відносно високим був відсоток голосів за В.Ющенка.
На Закарпатті кількість голосів за БЮТ залишилася такою самою (через вищу активність за Тимошенко тут проголосували на 2,5% виборців менше). Слід, однак, врахувати, що на минулих виборах досить високий був показник НУ-НС внаслідок ресурсу В.Балоги. Зараз ці голоси перейшли до Тимошенко, Ющенка та, деякою мірою, Януковича, що дозволило останньому посісти 1 місце по області. Характерно, що в окрузі, до складу якого входять м. Мукачево та Мукачівський район, Янукович покращив результат минулих виборів майже на 10% і вийшов на перше місце, а кількість і відсоток голосів за Тимошенко порівняно з БЮТ залишилася такою самою.
Центральна Україна
Популярність Тимошенко тут знизилася не так сильно, як на Заході. У деяких регіонах було досягнуто досить непоганих результатів: на Кіровоградщині було отримано всього на 3 тисячі голосів менше, ніж на виборах-2007, а на Чернігівщині взагалі зріс і відсоток, і, за вищої явки ніж на парламентських виборах – кількість голосів виборців за Тимошенко порівняно з БЮТ у 2007 році.
Проте в цілому ряді областей відчувається серйозне зниження рейтингу. Особливо слід звернути увагу на Київ та Київську область, яка була однією з найбільших електоральних «донорів» БЮТ на минулих виборах. Тут було втрачено майже кожен п’ятий голос порівняно з минулими виборами, а в абсолютних цифрах це складає 200 тисяч голосів по місту та області. Звісно, популярність Тігіпка (19% по Києву, 15% по області) зіграла тут свою роль. Проте, із огляду на 2 тур вирішальне значення тут матиме явка виборців.
Південний Схід
Деякі втрати потенційних виборців і тут можна пояснити високим результатом Сергія Тігіпка. Особливо багато голосів БЮТ Більшими були втрати в Дніпропетровській, Харківській, Одеській областях – де Тігіпко набрав найбільше за рахунок міст-мільйонників. В результаті він відтіснив Юлію Тимошенко на третє місце практично на всьому Південному Сході не лише у міських, а й в деяких сільських округах (у тих районах, які є більш «біло-блакитними» - південь Одещини, частково Дніпропетровська, Запорізька, Харківська області). У другому турі можна прогнозувати повернення до Тимошенко певної частини виборців Тігіпка.
Крим і Донбас
Можна зробити висновок, що не виправдався і «проросійські» нотки кампанії Тимошенко, а також «похід на Схід». Акцентування уваги на успішних домовленостях з Путіним майже ніяким чином не вплинуло на симпатії виборців Півдня та Сходу, а особливо – Донбасу. Так, у Луганській області штаб Тимошенко активно співпрацював із керівниками цілого ряду великих підприємств, вів серйозну медіа- та рекламну кампанію. Проте рейтинг Тимошенко порівняно з показником БЮТ на виборах 2007 зріс лише на 1,4%, а у абсолютних цифрах приріст голосів по області склав 20 тисяч. У Донецькій області – приріст склав 0,3% (близько 10 тисяч голосів). Дещо більше зросли показники Тимошенко в Криму (з 7 до майже 12% 60 до 120 тисяч), проте це сталося, найімовірніше, за рахунок голосування кримських татар.
Звісно, можливості Тимошенко обмежило зростання рейтингу Сергія Тігіпка, на якого почала орієнтуватися та частина виборців, яка шукала альтернативу Януковичу. Якась частина виборців Тігіпка в Донбасі, безумовно, проголосує за Тимошенко в 2 турі, проте говорити про перелом електоральних тенденцій на Сході поки-що немає підстав.
Додаток. Карта голосування за БЮТ 17 січня 2010 року (за матеріалами сайту "Електоральна географія").
Додаток 2. Зміна голосування за Ю.Тимошенко порівняно з голосуванням за БЮТ у 2007 р. (за матеріалами сайту "Електоральна географія").