“Парламентську більшість та коаліційний Уряд
необхідно формувати під удосконалену систему управління державою, а вже потім
під конкретних політиків”, – вважає директор Інституту політики Микола Томенко.
Якщо прогнозувати майбутню структуру парламентської більшості та, відповідно, Уряду треба попередньо визначити певні стартові політичні позиції:
– новий парламент за логікою політичного процесу та принципів цивілізованого парламентаризму повинен сформувати новий Уряд;
– Президент спільно з новим Урядом мусить здійснити кадрові зміни в системі органів державної та місцевої виконавчих влад з урахуванням результатів виборів.
Як бачимо, визначальним є становлення парламентської більшості. Сьогодні існує, щонайменше, чотири варіанти формування більшості.
1. Політичний принцип утворення більшості передбачає об’єднання виборчих блоків та партій, що подолали 4-х відсотковий бар’єр, за ознакою “за” або “проти” діяльності Президента.
2. Ідеологічний принцип може здійснюватися за умови пріоритетності світоглядних засад суб’єктів утворення блоку (ставлення до ринкової економіки, європейського вибору тощо).
3. Ситуативний або персоніфікований принцип за основу бере обговорення конкретних кандидатур на посаду Прем’єр-міністра та Голови Верховної Ради, а потім і повного складу керівництва парламенту та Уряду.
4. Функціональний або інституційний принцип визначає механізми удосконалення системи державної влади та регламентує їх у спеціальному документі, що підписують майбутні учасники парламентської більшості, а вже потім відбувається персоніфікація структур влади.
Аналіз характеру передвиборчої кампанії та виборчих програм засвідчує оптимальність саме функціонального або інституційного принципу створення більшості, адже найпопулярнішими були вимоги зробити Уряд самостійнішим і відповідальнішим та “узаконити” парламентську більшість і опозицію. Такі рішення не потребують перегляду Конституції, а можливі шляхом ухвалення низки законопроектів (“Про Кабінет Міністрів”, “Про парламентську більшість”
тощо). Крім того, ідея формування всього складу Уряду парламентом потребуватиме фактично однієї зміни до тексту Основного Закону.
Якщо відповідний договір про парламентську більшість на основі організації ефективної системи державної влади буде підписано, персональні та ідеологічні моменти стануть підпорядкованими і зменшать ступінь конфліктності при вирішенні цих проблем.
Оптимізм українців щодо чесності виборів суттєво зріс
---------------- Рейтинг кандидатів у Президенти України ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №46(51) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №45(50) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №44(49) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №43(48) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №42(47) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №41(46) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №40(45) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №39(44) ---------------- Інші новини ---------------- |
При повному або частковому використанні материалів посилання на Інститут політики обов'язкове.