Микола Томенко,
директор Інституту політики
Перевірки ЗМІ як засіб
перешкоджання законній діяльності журналістів
у період виборчої кампанії
2004 року
В Україні фіксується дедалі більше випадків тиску на ЗМІ з використанням перевірок з боку державних контролюючих органів.
Слід наголосити, що попри те, що ЗМІ, які не контролюються владою, становлять незначну меншість від кількості усіх ЗМІ України, вістря перевірок, які призводить навіть до припинення діяльності ЗМІ, спрямоване саме проти не контрольованих владою ЗМІ.
Такі перевірки вже призвели до закриття або створення серйозних перешкод у діяльності низки ЗМІ. Останніми найбільш гучними випадками тиску на ЗМІ з використанням таких засобів стало припинення виходу в ефір Радіо "Рокс" і Радіо "Континент".
Припинення виходу в ефір Радіо "Рокс" у січні 2004 року відбулося у зв‘язку з рішенням місцевого відділення санепідемстанції про те, що антена й передавач знаходиться в неналежному місці. З жовтня 1999-го року радіостанція вела пряму трансляцію пленарних засідань Верховної Ради України, транслювала програми виробництва київського "Громадського радіо" тощо.
Припинення виходу в ефір Радіо "Континент" 3 березня 2004 року відбулося внаслідок дій "Укрчастотнагляду", представники якого у присутності представників Держкомзв`язку та центрального апарату МВС вимкнули передавач радіостанції і конфіскували техніку, всупереч законам України, що забороняють такі дії.
Формальною підставою таких дій слугував лист Голови Національної Ради з питань телебачення і радіомовлення до Голови Держкомзв‘язку від 2001 року.
Однак, такий лист, відповідно до законодавства, не міг бути підставою для вимкнення радіостанції з ефіру ні в 2001, ні в 2004 році, оскільки рішення про вимкнення радіостанції з ефіру може ухвалити лише суд на підставі звернення всієї Національної Ради, а не її голови.
Ймовірною причиною того, що незаконні дії по цьому листу були вжиті через три роки після його виходу було те, що 1 березня 2004 року було оголошено про угоду радіостанції “Континент” з радіостанцією “Свобода” про інформаційну співпрацю.
Особливою небезпекою тиску на ЗМІ з використанням перевірок контролюючих органів є те, що часто такі перевірки мають характер формально легальних процедур. Однак вибіркове застосування законодавства, що його використовує влада, не лише створює перешкоди для роботи ЗМІ, але й дискредитує закон.
ЗМІ в Україні зіштовхуються з перешкоджанням своїй законній діяльності з боку посадових осіб центральних органів виконавчої влади, державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, органів внутрішніх справ, служби безпеки, податкової інспекції, пожежних та санітарних служб тощо. Залежність системи судової влади в Україні від виконавчої влади та її корумпованість і вразливість до незаконних методів тиску у багатьох випадках робить неефективним для засобів масової інформації звернення до судових органів у разі порушення прав ЗМІ.
Серйозною проблемою для функціонування засобів масової інформації в Україні стала надмірна зарегульованість бізнес-діяльності в Україні, створена для полегшення контролю влади за суб’єктами господарювання, і, зокрема, ЗМІ.
Жодного з державних службовців досі не було покарано за створення перешкод діяльності журналістів. Це дозволяє говорити про санкціонування творення перешкод функціонування окремих ЗМІ з вищих щаблів влади в Україні.
Метою таких дій органів влади є дискримінація окремих засобів масової інформації та унеможливлення публічного контролю за діяльністю влади, перешкоджання у здійсненні вільного волевиявлення громадян України на виборах.
Слід очікувати, що тиск на ЗМІ з використанням перевірок контролюючих органів різко посилиться під час виборчої кампанії, що зашкодить законній діяльності ЗМІ та реалізації права громадян на вільне отримання інформації. Одним з варіантів вирішення цієї проблеми могло б стати запровадження мораторію на перевірки ЗМІ з боку контролюючих органів.
Попри те, що віце-прем‘єр Уряду, голова Держкомтелерадіо, парламентсько-урядова коаліція загалом на словах підтримують ідею запровадження такого мораторію, на практиці вони продовжують санкціонувати тиск на незалежні ЗМІ з використанням контролюючих органів.
Так, поставлений на голосування у Верховній Раді 4 березня 2004 року проект Постанови Верховної Ради України про забезпечення безперешкодної діяльності засобів масової інформації у передвиборний період 2004 року, який би унеможливив використання перевірок з боку державних контролюючих органів в якості засобу тиску на ЗМІ, підтримали лише 206 народних депутатів, переважно – представники парламентської опозиції. "ЗА" проголосували фракції "Нашої України", КПУ, майже всі депутати СПУ, БЮТ, троє депутатів з фракції "Народовладдя" та троє з фракції Аграрної партії. Не підтримали проект постанови всі члени фракцій СДПУ (о), Регіони України, НДП, , партій ППУ та "Трудова Україна", "Народний вибір", група "Демократичні ініціативи", а також більшість членів фракцій "Народовладдя" та Аграрної партії України.
Результати голосування у Верховній Раді України щодо проекту Постанови Верховної Ради України про забезпечення безперешкодної діяльності засобів масової інформації у передвиборний період 2004 року
ЗА:
Позафракційні
Кількість депутатів: 18
|
|
|
|
|
|
|
Фракція "Наша Україна"
Кількість депутатів: 100
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Фракція комуністів
Кількість депутатів: 59
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Фракція Блоку Юлії Тимошенко
Кількість депутатів: 18
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Фракція Соціалістичної партії України
Кількість депутатів: 20
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Фракція Аграрної партії України
Кількість депутатів: 16
|
|
|
Група "Народовладдя"
Кількість депутатів: 22
1. Толочко П.П. |
2. Правденко С.М. |
3. Козаченко О.О. |
НЕ ПІДТРИМАЛИ:
Фракція Соціал-демократичної партії України (о)
Кількість депутатів: 38
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Фракція Аграрної партії України
Кількість депутатів: 16
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Фракція Народно-демократичної партії
Кількість депутатів: 14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Фракція "Регіони України"
Кількість депутатів: 67
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Фракція партій ППУ та "Трудова Україна"
Кількість депутатів: 42
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Група "Демократичні ініціативи"
Кількість депутатів: 19
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Група "Народовладдя"
Кількість депутатів: 22
Гаврилюк В.В. |
Губський Б.В. |
Гуров В.М. |
Демьохін В.А. |
Задорожній О.В. |
Зубець М.В. |
Іванов С.А. |
Климпуш О.Д. |
Мокроусов А.О. |
Миримський Л.Ю. |
Осика С.Г. |
Нечипорук В.П. |
Ременюк О.І. |
Потебенько М.О. |
Сватков Л.Б. |
Развадовський В.Й. |
Шкляр В.Б. |
Хмельницький В.І. |
Юхновський О.І. |
|
Група "Народний вибір"
Кількість депутатів: 14
Астров–Шумілов Г.К. |
Баграєв М.Г. |
Бойко В.О. |
Будаг'янц М.А. |
Гапочка М.М. |
Гошовський В.С. |
Кириллов В.Д. |
Мельников М.П. |
Надрага В.І. |
Сміяненко І.М. |
Солошенко М.П. |
Фоменко К.О. |
Цкітішвілі Е.О. |
Чеботарьова Ю.С. |
Фракція Блоку Юлії Тимошенко
Кількість депутатів: 18
|
|
Фракція Соціалістичної партії України
Кількість депутатів: 20
|
Фракція комуністів
Кількість депутатів: 59
1. Єщенко В.М. |
Оптимізм українців щодо чесності виборів суттєво зріс
---------------- Рейтинг кандидатів у Президенти України ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №46(51) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №45(50) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №44(49) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №43(48) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №42(47) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №41(46) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №40(45) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №39(44) ---------------- Інші новини ---------------- |
При повному або частковому використанні материалів посилання на Інститут політики обов'язкове.