Виборча карта України – 2002 (ідеологічний вимір)

Ідеологічний вимір виборчої карти України дає можливість визначити не лише реальні, а й віртуальні виборчі проекти, що створювалися для конкуренції, дискредитації чи відбирання голосів у лідерів парламентської кампанії 2002 року.

Якщо розмістити в ідеологічному спектрі десять політичних партій та виборчих блоків, що займають перші місця у всіх соціологічних опитуваннях, їх прямих виборчих опонентів в колонці справа, а опосередкованих опонентів – в колонці зліва, то вималюється реальна картина конкуренції за ідеологічного виборця. Беззаперечними фаворитами, з погляду конкуренції інших виборчих проек­тів, є Блок Віктора Ющенка «Наша Україна», Соціалістична партія України, Комуністична партія України, блок «Жінки за майбутнє» та блок «За єдину Україну!».

Виключно у Блока Віктора Ющенка «Наша Україна» відбирають ідеологічного виборця Ліберальна партія України (оновлена), блок «Народний рух України» та УНА. Опосередковано конкурентами за виборця цього блоку є: блок «Єдність», «Нова сила», «Християнський рух» та Всеукраїнське об’єднання християн.

Відповідно у Соціалістичної партії України відбирають ідеологічного виборця Всеукраїнська партія трудящих, Селянська партія України, Всеукраїнське об’єднання лівих «Справедливість». Опосередковано конкурентами за виборця цього виборчого блоку є Народна партія вкладників та соціального захисту.

У Комуністичної партії України є два прямі конкуренти за виборця, що підтримує комуністичну ідею, – Комуністична партія Україна (оновлена) та Комуністична партія робітників і селян; а опосередковані – Народна партія вкладників та соціального захисту, «Руський блок» і «ЗУБР».

Популярними з точки зору конкуренції за подібного виборця є також виборче об’єднання «Жінки за майбутнє» та  блок «За єдину Україну!». Прямими конкурентами блоку «За єдину Україну!» є ДемПУ–«Демсоюз» та Українська морська партія, а опосередкованими – блок «Єдність» та «Нова сила». Щодо виборчого блоку «Жінки за майбутнє», то прямими їхніми конкурентами є «Жінки України» та «Новий Світ» («Жінки за майбутнє дітей»), а опосередкованими – блок «Команда озимого покоління» та партія «Нова генерація України».

Цей аналіз дає можливість знайти додаткові критерії визначення лідерів виборчих перегонів. Такими, як бачимо, є Блок Віктора Ющенка «Наша Україна», Комуністична партія України, виборче об’єднання «Жінки за майбутнє» та  блок «За єдину Україну!». Певне виключення становить Соціалістична партія України, яка за опитуваннями ділить лише
8-9 місце за популярністю серед інших суб’єктів виборчого процесу, проте Олександр Мороз продовжує бути серйозним політичним опонентом для діючої влади. Унікальність нинішньої виборчої кампанії полягає ще й в тому, що деякі з виборчих проектів свідомо створені не для перемоги на виборах (тобто, подолання 4% бар’єру). Вони створені виключно під когось із лідерів виборчих перегонів і за задумом повинні відібрати бодай 1-2% у цих партій або вести жорстку дискредитаційну кампанію проти них. Єдиним засобом боротьби з подібним характером виборчої кампанії може бути лише законодавче унормування заборони участі у виборах нових партій та блоків з подібними назвами, а також втрата статусу можливих суб’єктів виборчого процесу 2006 року тими політичними силами, які на виборах 2002 року не подолали, скажімо, 1-2% бар’єр.


Оптимізм українців щодо чесності виборів суттєво зріс
----------------
Рейтинг кандидатів у Президенти України
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №46(51)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №45(50)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №44(49)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №43(48)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №42(47)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №41(46)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №40(45)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №39(44)
----------------
Інші новини
----------------


© Copyright Інститут Політики, 1999-2003.
При повному або частковому використанні материалів посилання на Інститут політики обов'язкове.