Виборча карта України – 2002 (ідеологічний вимір)
Ідеологічний вимір виборчої карти України дає можливість визначити не лише реальні, а й віртуальні виборчі проекти, що створювалися для конкуренції, дискредитації чи відбирання голосів у лідерів парламентської кампанії 2002 року.
Якщо розмістити в ідеологічному спектрі десять політичних партій та виборчих блоків, що займають перші місця у всіх соціологічних опитуваннях, їх прямих виборчих опонентів в колонці справа, а опосередкованих опонентів – в колонці зліва, то вималюється реальна картина конкуренції за ідеологічного виборця. Беззаперечними фаворитами, з погляду конкуренції інших виборчих проектів, є Блок Віктора Ющенка «Наша Україна», Соціалістична партія України, Комуністична партія України, блок «Жінки за майбутнє» та блок «За єдину Україну!».
Виключно у Блока Віктора Ющенка «Наша Україна» відбирають ідеологічного виборця Ліберальна партія України (оновлена), блок «Народний рух України» та УНА. Опосередковано конкурентами за виборця цього блоку є: блок «Єдність», «Нова сила», «Християнський рух» та Всеукраїнське об’єднання християн.
Відповідно у Соціалістичної партії України відбирають ідеологічного виборця Всеукраїнська партія трудящих, Селянська партія України, Всеукраїнське об’єднання лівих «Справедливість». Опосередковано конкурентами за виборця цього виборчого блоку є Народна партія вкладників та соціального захисту.
У Комуністичної партії України є два прямі конкуренти за виборця, що підтримує комуністичну ідею, – Комуністична партія Україна (оновлена) та Комуністична партія робітників і селян; а опосередковані – Народна партія вкладників та соціального захисту, «Руський блок» і «ЗУБР».
Популярними з точки зору конкуренції за подібного виборця є також виборче об’єднання «Жінки за майбутнє» та блок «За єдину Україну!». Прямими конкурентами блоку «За єдину Україну!» є ДемПУ–«Демсоюз» та Українська морська партія, а опосередкованими – блок «Єдність» та «Нова сила». Щодо виборчого блоку «Жінки за майбутнє», то прямими їхніми конкурентами є «Жінки України» та «Новий Світ» («Жінки за майбутнє дітей»), а опосередкованими – блок «Команда озимого покоління» та партія «Нова генерація України».
Цей
аналіз дає можливість знайти додаткові критерії визначення лідерів виборчих
перегонів. Такими, як бачимо, є Блок Віктора Ющенка «Наша Україна»,
Комуністична партія України, виборче об’єднання «Жінки за майбутнє» та блок «За єдину Україну!». Певне виключення
становить Соціалістична партія України, яка за опитуваннями ділить лише
8-9 місце за
популярністю серед інших суб’єктів виборчого процесу, проте Олександр Мороз
продовжує бути серйозним політичним опонентом для діючої влади. Унікальність
нинішньої виборчої кампанії полягає ще й в тому, що деякі з виборчих проектів
свідомо створені не для перемоги на виборах (тобто, подолання 4% бар’єру). Вони
створені виключно під когось із лідерів виборчих перегонів і за задумом повинні
відібрати бодай 1-2% у цих партій або вести жорстку дискредитаційну кампанію
проти них. Єдиним засобом боротьби з подібним характером виборчої кампанії може
бути лише законодавче унормування заборони участі у виборах нових партій та
блоків з подібними назвами, а також втрата статусу можливих суб’єктів виборчого
процесу 2006 року тими політичними силами, які на виборах 2002 року не подолали,
скажімо, 1-2% бар’єр.
Оптимізм українців щодо чесності виборів суттєво зріс
---------------- Рейтинг кандидатів у Президенти України ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №46(51) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №45(50) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №44(49) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №43(48) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №42(47) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №41(46) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №40(45) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №39(44) ---------------- Інші новини ---------------- |
При повному або частковому використанні материалів посилання на Інститут політики обов'язкове.