Перебіг виборчого процесу

Передвиборча агітація

9 лютого офіційно розпочалася передвиборча агітація. Перші дні агітації характеризувалися появою великої кількості агітаційної продукції та проведенням агітаційних заходів по всій Україні. Так, найбільш масштабною акцією була презентація блоку «За єдину Україну!» у всіх регіонах держави. За інформацією спостерігачів КВУ, до організації презентацій були залучені посадові особи в робочий час, використовувався службовий транспорт, техніка, приміщення.

Основні особливості, що характеризували передвиборчу агітацію в лютому: презентації виборчих блоків та партій в регіонах, візити політичних лідерів в регіони, перешкоджання кандидатам в організації зустрічей з виборцями, нерівний доступ до засобів масової інформації, знищення агітаційної продукції конкурентів, розміщення агітаційної продукції в невстановлених місцях та недотримання вимог по виготовленню агітаційної продукції.

Слід зазначити, що кількість порушень, що стосуються дотримання вимог виготовлення агітпродукції зменшилася, порівняно з попередніми виборами, в той же час зросла кількість порушень, які стосуються використання агітаційних матеріалів.

На жаль, не була забезпечена рівність умов для проведення виборчої агітації різними суб’єктами виборчого процесу. Адміністративний ресурс активно використовувався в основному для сприяння агітаційним акціям блоку «За єдину Україну!» і окремих кандидатів у одномандатних округах, в той час, як іншим суб’єктам виборчого процесу створювались різноманітні перешкоди (детальніше – в розділі «порушення»).

Проте, аналіз цих порушень свідчить про їх безсистемність та не централізованість. КВУ не має свідчень про конкретні вказівки чи інструкції з боку органів центральної влади, які спричиняли б порушення законодавства з боку посадових осіб. На думку спостерігачів КВУ, причиною різкого зростання впливу адміністративного апарату на хід агітаційної кампанії став низький (згідно з останніми соціологічними дослідженнями) рейтинг блоку «За єдину Україну!». Не маючи реального впливу на політичні вподобання виборців, органи місцевої влади вдаються до сумнівних форм агітації, які все більше дискредитують в очах виборців блок «За єдину Україну!», а також поглиблюють недовіру громадян до інституту виборів взагалі.

Робота виборчих комісій

За даними моніторингу КВУ, окружні виборчі комісії (ОВК) в переважній більшості забезпечують організацію виборчого процесу на належному рівні. На даному етапі немає серйозних підстав говорити про упередженість в роботі системи окружних виборчих комісій. Проте певне занепокоєння викликають поки що нечисленні випадки порушення процедури ведення засідань, присутність на засіданнях ОВК неуповноважених осіб, порушення принципу гласності в діяльності ОВК. Часто комісії відмовлялися розглядати скарги або порушували процедуру їх розгляду.

Комітет виборців відмічає також професійну діяльність членів Центральної виборчої комісії, які намагаються оперативно реагувати на факти порушень. Позитивним фактором, на думку КВУ, є утворення робочої групи Центральної виборчої комісії з контролю за дотриманням встановленого законом порядку ведення агітації, куди увійшли, окрім членів ЦВК, експерти з неурядових організацій України.

Формування дільничних виборчих комісій

Процес формування дільничних виборчих комісій загалом нагадував формування ОВК, однак він характеризувався більшим хаосом. Майже в усіх областях України відчувався помітний вплив органів місцевої влади на цей процес. Часто місцеві осередки політичних партій, не маючи достатньої кількості реальних членів для введення їх у склад виборчих комісій погоджувались на включення в списки, подані від їх імені, рекомендованих їм осіб. Таким чином, незважаючи на дотримання процедури формування ДВК, можна говорити про невідповідність цього процесу духу закону.


Оптимізм українців щодо чесності виборів суттєво зріс
----------------
Рейтинг кандидатів у Президенти України
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №46(51)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №45(50)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №44(49)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №43(48)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №42(47)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №41(46)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №40(45)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №39(44)
----------------
Інші новини
----------------


© Copyright Інститут Політики, 1999-2003.
При повному або частковому використанні материалів посилання на Інститут політики обов'язкове.