ПАРЛАМЕНТСЬКІ ВИБОРИ 2002 РОКУ:
НАДІЇ та НАСЛІДКИ

Парламентські вибори 2002 року могли ввійти в українську історію як приклад успішного мирного демократичного розв’язання конфлікту між владою і опозицією кінця 2000 – початку 2001 року, який за рік до виборів почав набувати непарламентських форм. Тоді сваволя з боку влади, а також застосування насильницьких методів боротьби вуличної опозиції на тлі пасивної поведінки основних владних акторів зупинили перетворення політичного конфлікту в суспільний.

Суспільство виявилося неготовим підтримати владу або опозицію у застосовуваних ними формах політичної поведінки. Таким чином, політичний конфлікт набув відкладеного статусу. Відтоді як влада, так і опозиція сподівалися досягти остаточної перемоги внаслідок єдиної можливої на сьогодні форми політичної боротьби – демократичних виборів. Саме така форма подолання політичного конфлікту залишає останнє слово не за владою чи опозицією, а безпосередньо за суспільством. Однак, брак належної політичної культури і готовності з боку протиборчих сторін визнавати свою поразку, а також відсутність у влади традиції рахуватися з результатами волевиявлення громадян призвели до низки негативних наслідків.

По-перше, до нетолерантної політичної дискусії між блоком влади і радикальною опозицією.

По-друге, до спроб грубого маніпулювання громадською думкою через державні й підконтрольні ЗМІ, а також адміністративного тиску на виборців і опонентів.

По-третє, до післявиборчих спроб перегляду результатів голосування як в окремих мажоритарних округах, що проявилися у невизнанні результатів виборів лише в тих з них, де перемогли опозиційні кандидати, так і в загальнонаціональному масштабі через нав’язу­вання суспільству думки про перемогу владного блоку «За єдину Україну!».

Реально зайнявши у загальнонаціональному багатомандатному виборчому окрузі лише третє місце (менше 12%) і програвши навіть радикальній опозиції (СПУ і Блок Юлії Тимошенко разом здобули симпатії понад 14% виборців), блок «За єдину Україну!» позиціонує себе як переможця виборів через створення найбільшої фракції в парламенті внаслідок залучення депутатів-мажоритарників, величезна частка яких йшла на вибори як самовисуванці, а не кандидати блоку. Таким чином, влада знову, як і у радянські часи, демонструє суспільству, що останнє слово залишається за нею, а не за тими, хто її обирає. Це може мати виправдання лише з точки зору самовиживання нинішнього політичного режиму, але аж ніяк не сприяє подоланню тієї соціально-психологічної депресії, розв’язанню соціально-економічних проблем і подальшій демократизації суспільства, стабільності та злагоді, про які говорить сама влада.

Пропорційна частина виборів

Виборча кампанія 2002 року для звичайного виборця була значно зрозумілішою у порівнянні з попередніми парламентськими виборами, коли йому вперше довелося голосувати за партії та виборчі блоки. А тому й політичний вибір суспільства в пропорційній частині голосування був значно прискіпливішим, виборчий бар’єр вдалося подолати лише 6-м з 33-х учасників парламентських перегонів. Одним з уроків виборів 2002 року може стати усвідомлення виборцями безпосереднього зв’язку між партійною приналежністю кандидатів і політичною відповідальністю за передвиборчі обіцянки.

Результати голосування по загальнодержавному багатомандатному виборчому округу виглядають таким чином:

 

Кількість виборців, внесених до списків виборців на виборчих дільницях

37 403 661

 

Кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування в багатомандатному окрузі

25 957 152

69,39%

Кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в багатомандатному окрузі

25 909 407

69,26%

Кількість виборчих бюлетенів для голосування в багатомандатному окрузі, визнаних недійсними

963 462

3,71%

Кількість виборців, які не підтримали кандидатів у депутати, включених до виборчих списків партій (блоків), від жодної партії (блоку)

635 199

2,45%

 

 

Партія (виборчий блок партій)

Голосів «ЗА»
по Україні

%

1.     

Виборчий блок політичних партій «Блок Віктора Ющенка
«Наша Україна»

6 108 088

23,57

2.     

Комуністична партія України

5 178 074

19,98

3.     

Виборчий блок політичних партій «За єдину Україну!»

3 051 056

11,77

4.     

Виборчий блок політичних партій «Виборчий блок Юлії Тимошенко»

1 882 087

7,26

5.     

Соціалістична партія України

1 780 642

6,87

6.     

Соціал-демократична партія України (об’єднана)

1 626 721

6,27

7.     

Виборчий блок політичних партій «Блок Наталії Вітренко»

836 198

3,22

8.     

«Жінки за майбутнє» Всеукраїнське політичне об’єднання

547 916

2,11

9.     

Виборчий блок політичних партій «Команда озимого покоління»

525 025

2,02

10. 

Комуністична партія України (оновлена)

362 712

1,39

11. 

Партія зелених України

338 252

1,30

12. 

Політична партія «Яблуко»

299 764

1,15

13. 

Виборчий блок політичних партій «Єдність»

282 491

1,09

14. 

Виборчий блок політичних партій «Демократична партія України – партія «Демократичний союз»

227 393

0,87

15. 

Партія «Нова генерація України»

201 157

0,77

16. 

Виборчий блок політичних партій «Руський блок»

190 839

0,73

17. 

Виборчий блок політичних партій «ЗУБР»
(За Україну, Білорусію, Росію)

112 259

0,43

18. 

Комуністична партія робітників і селян

106 904

0,41

19. 

Селянська партія України

98 428

0,37

20. 

Партія реабілітації тяжкохворих України

91 098

0,35

21. 

Всеукраїнська партія трудящих

88 842

0,34

22. 

Політична партія «Всеукраїнське об’єднання християн»

75 174

0,29

23. 

Соціал-демократична партія України

68 664

0,26

24. 

Виборчий блок політичних партій «Народний рух України»

41 730

0,16

25. 

Виборчий блок політичних партій «Проти всіх»

29 665

0,11

26. 

Українська морська партія

29 025

0,11

27. 

Народна партія вкладників та соціального захисту

27 273

0,10

28. 

Всеукраїнська партія «Нова сила»

26 299

0,10

29. 

Українська політична партія «Християнський рух»

23 591

0,09

30. 

Партія Всеукраїнського об’єднання лівих «Справедливість»

21 957

0,08

31. 

Українська національна асамблея

11 839

0,04

32. 

Виборчий блок політичних партій Українська партія та
Всеукраїнська партія міжнаціонального порозуміння «Новий світ»

11 048

0,04

33. 

Ліберальна партія України (оновлена)

8 535

0,03

      

Розподіл мандатів між партіями (блоками) за пропорційною частиною виборів

Кількість голосів «ЗА» партії або виборчі блоки,
які отримали 4 та більше відсотків голосів виборців:

19 626 668

75,75%

Кількість депутатських мандатів

225

 

Виборча квота на один мандат

87 229

 

Коефіцієнт перерозподілу

1,3201

 

 

 

Мажоритарна частина виборів

Мотивація голосування в багатьох мажоритарних округах залишилася суттєво іншою, ніж за партії та виборчі блоки. Зокрема, це стосується ідеологічної мотиваційної складової. У багатьох регіонах України виборці або не вбачали необхідності одночасної підтримки і списку, і кандидатів-мажоритарників, висунутих партіями чи блоками, або не пов’язували ідеологічну мотивацію з конкретним представником партії (блоку) у своєму окрузі.

Ідеологічно найпослідовнішими в цьому плані виявилися виборці Західної України та Києва, які голосували за список і кандидатів в округах від блоку «Наша Україна», а також Донецької області, де було віддано перевагу кандидатам від блоку «За єдину Україну!». Цікаво, що найнепослідовнішими показали себе прихильники КПУ, список якої переміг у 100 виборчих округах, але депутатами в них стали лише шестеро комуністів.

 


Партія (виборчий блок партій)

Кількість округів,
де перемогли списки партій/блоків

Кількість округів, де
перемогли кандидати,
висунуті партіями/блоками

Виборчий блок політичних партій
«Блок Віктора Ющенка «Наша Україна»

94

41

Комуністична партія України

100

6

Виборчий блок політичних партій
«За єдину Україну!»

18

66

Виборчий блок політичних партій
«Виборчий блок Юлії Тимошенко»

1

Соціалістична партія України

12

2

Соціал-демократична партія України (об’єднана)

5

Крім шести партій і виборчих блоків, які подолали виборчий бар’єр, ще п’ять політичних партій змогли провести своїх кандидатів у одномандатних округах. Частина з них також була самовисуванцями.

Належність депутатів Верховної Ради до партій (виборчих блоків)

 

 

 

Одномандатні округи

 


п/п

Партія (виборчий блок партій)

Багато-мандатний округ

Висунуті від партії (блоку)

Самовисуванці, які належать до партії (блоку)
за партійністю

Загалом

 

1.

Виборчий блок політичних партій
«Блок Віктора Ющенка «Наша Україна»

70

41

1

112

2.

Комуністична партія України

59

6

 

65

3.

Виборчий блок політичних партій
«За єдину Україну!»

35

66

20

121

4.

Виборчий блок політичних партій
«Виборчий блок Юлії Тимошенко»

22

 

 

22

5.

Соціалістична партія України

20

2

 

22 

6.

Соціал-демократична партія України (об’єднана)

19

5

3

27 

7.

Виборчий блок політичних партій «Демократична партія України – партія «Демократичний союз»

 

4

1

5

 

8.

Виборчий блок політичних партій «Єдність»

 

3

1

4

 

9.

Партія національно-економічного розвитку України

 

1

 

1

 

10.

Українська морська партія

 

1

 

1

11.

Українська національна асамблея

 

 

1

1

Загалом, по партіях (блоках)

225

129

27

381

Позапартійні депутати одномандатних округів,
самовисування

 

 

66

66

 

Таким чином, висуванці партій і блоків перемогли лише в 129 з 225 мажоритарних округів. Ще 27 партійців-самовисуванців також отримали депутатські мандати. Найбільше таких серед членів партій-учасниць блоку «За єдину Україну!».

Тож не дивно, що у створеній фракції «Єдина Україна» кількість депутатів-мажоритар­ників у 5 разів перевищує кількість депутатів, обраних за списком.

Формування парламентських фракцій

Фракції

Обрано за списком

Обрано в округах

Приєдналось самовисуванців

Загальна кількість

%
у ВР

«Наша Україна»

70

42

5

118

26,2

Комуністична партія України (фракція комуністів)

59

6

64

14,2

«Єдина Україна!»

35

86

56

177

39,3

Блок Юлії Тимошенко

22

1

23

5,1

Соціалістична партія України (фракція СПУ)

20

2

22

4,9

Соціал-демократична партія України (об’єднана)

19

8

4

31

6,9

Позафракційні депутати

 

11

 

11

2,4

Внаслідок такого перерозподілу фракції, які підтримують Президента, значно зміцнили свої позиції. «Єдина Україна» з третього місця піднялася на перше, а СДПУ(о) – з останнього на четверте. Таким чином і без того складна конфігурація парламентських сил і конфлікт інтерпретацій результатів виборів фактично унеможливили створення стійкої парламентської більшості на початку роботи Верховної Ради ІV скликання.

Партійна структура новообраного парламенту

Ще складніше виглядає внутрішня структура парламенту за належністю депутатів до політичних партій. Так до фракції «Наша Україна» входять члени 11 партій, до фракції «Єдина Україна» – 10, Блоку Юлії Тимошенко – 4, до фракції СДПУ(о) входить один представник Партії регіонів. Найбільш однорідні фракції КПУ та СПУ. Крім однопартійців до фракції КПУ входять 8 позапартійних депутатів, а до СПУ – 4.

Назва партії

Кількість

%

Комуністична партія України

57

12,75

Партія регіонів

33

7,38

Аграрна партія України

28

6,26

Соціал-демократична партія України (об’єднана)

26

5,82

Народно-демократична партія

24

5,37

Партія «Реформи і порядок»

20

4,47

РУХ (Український народний рух)

20

4,47

Соціалістична партія України

18

4,03

Народний рух України

16

3,58

Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина»

13

2,91

Політична партія «Трудова Україна»

11

2,46

Партія промисловців і підприємців України

6

1,34

Партія «Солідарність»

5

1,12

Партія «Демократичний союз»

4

0,89

Українська партія «Єдність»

4

0,89

Конгрес українських націоналістів

3

0,67

Українська соціал-демократична партія

3

0,67

Українська народна партія «Собор»

3

0,67

Ліберальна партія України

2

0,45

Демократична партія України

1

0,22

Українська національна асамблея

1

0,22

Українська морська партія

1

0,22

Українська республіканська партія

1

0,22

Республіканська християнська партія

1

0,22

Молодіжна партія України

1

0,22

Політична партія «Вперед, Україно!»

1

0,22

Партія національно-економічного розвитку України

1

0,22

Позапартійні

143

31,99

Кількість діючих депутатів:

447

 

Імовірні наслідки парламентських виборів

Внаслідок політично некоректних дій влади політичний конфлікт відразу після виборів призвів до виникнення справжньої парламентської кризи, від способів розв’язання якої залежить, яким чином буде розвиватися політична ситуація до президентських виборів. В котре в українській політиці постає питання про перерозподіл владних повноважень між парламентом, Президентом та Урядом. Ця парламентська криза внаслідок неможливості розв’язання основного політичного конфлікту цілком може перерости в кризу конституційну. Проте, практика політичного процесу останнього десятиріччя засвідчує, як правило, ситуативне, а не стратегічне вирішення базових суспільних проблем. Оптимізація системи влади та зміна політичної еліти реально можливі лише після президентських виборів в Україні.

   Додаток

Оптимізм українців щодо чесності виборів суттєво зріс
----------------
Рейтинг кандидатів у Президенти України
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №46(51)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №45(50)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №44(49)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №43(48)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №42(47)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №41(46)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №40(45)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №39(44)
----------------
Інші новини
----------------


© Copyright Інститут Політики, 1999-2003.
При повному або частковому використанні материалів посилання на Інститут політики обов'язкове.