ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України
«Про внесення змін до Закону України
«Про столицю України – місто-герой Київ»
У процесі сучасного українського державотворення питання організації місцевого самоврядування в столиці України є одним з найбільш суперечливих.
Ситуація, що склалася з організацією місцевої влади в Києві, стала навіть одним із питань спеціального розгляду на засіданні Бюро Конгресу місцевих та регіональних влад Європи 8 вересня 1997 року у Відні. Після чого на адресу Верховної Ради України та Адміністрації Президента України від цієї організації було направлено послання з конкретними зауваженнями і рекомендаціями щодо подолання існуючих колізій.
У ньому, зокрема, наголошувалося, що виконавча влада як суто адміністративний важіль, у даний час має «надлишкову вагу» у веденні муніципальних справ у Києві, що суперечить принципам Європейської Хартії місцевого самоврядування, яка була ратифікована Верховною Радою України, а отже стала частиною національного законодавства України.
Актуальність підготовки зазначеного проекту Закону обумовлена необхідністю розмежування місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування в столиці, яке відсутнє в чинній редакції Закону, що не в повній мірі узгоджується з Конституцією України. Так, Закон пропонується доповнити нормами щодо статусу Київської міської державної адміністрації як органу, що здійснює виконавчу владу в місті Києві (ст. 118 Конституції України), створення власних виконавчих органів районних у місті Києві рад (ст. 140 Конституції України).
На даний час функції виконавчих органів районних у місті Києві рад виконують районні у місті Києві державні адміністрації, які паралельно виконують функції виконавчої влади (відповідно до Прикінцевих положень Закону України «Про столицю України – місто-герой Київ»).
Такий порядок речей суперечить самій суті місцевого самоврядування як права територіальної громади – жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста – самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України та принципу поділу влади, визначеного в Конституції України.
У зв’язку цим, проектом запропоновано районним у місті Києві радам сформувати власні виконавчі органи, ліквідувавши районні державні адміністрації. Утворення виконавчих органів районних у місті Києві рад здійснюватиметься за рахунок відповідних місцевих бюджетів.
Проектом пропонується уточнити статус Київської міської ради як представницького органу (ст. 9 Закону України «Про столицю України місто-герой Київ») та її виконавчого органу – Київської міської державної адміністрації, що є особливістю здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування в місті Києві.
Таким чином будуть усунені проблеми небезпеки двовладдя у столиці, чітко розмежовані функції місцевого самоврядування та державного управління. За цих умов підвищиться відповідальність і законність діяльності органів місцевого самоврядування, значно розшириться їх самостійність у місцевих справах. Крім того, буде в повній мірі реалізований визначений Конституцією та Законом України «Про місцеві державні адміністрації» статус місцевих державних адміністрацій як місцевих органів виконавчої влади, які входять до системи органів виконавчої влади. З цього статусу випливає відповідний порядок призначення голови Київської міської державної адміністрації, формування структури і складу Київської міської держадміністрації, встановлений Конституцією та Законом України «Про місцеві державні адміністрації».
Крім того, з метою забезпечення відповідності актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування міста Києва та районів у ньому, актів Київської міської державної адміністрації Конституції України та законодавству України, проектом передбачено здійснення їх державної реєстрації відповідно в Київському міському, районних управліннях юстиції.
Оптимізм українців щодо чесності виборів суттєво зріс
---------------- Рейтинг кандидатів у Президенти України ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №46(51) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №45(50) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №44(49) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №43(48) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №42(47) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №41(46) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №40(45) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №39(44) ---------------- Інші новини ---------------- |
При повному або частковому використанні материалів посилання на Інститут політики обов'язкове.