ВИКОНАННЯ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ УКРАЇНОЮ ПЕРЕД РАДОЮ ЄВРОПИ
Зобов’язання |
Джерело |
Стан |
Вжиті заходи |
Примітка |
Свобода виявлення поглядів (Асамблея стурбована вбивствами журналістів, неодноразовими випадками нападів та залякувань журналістів, членів парламенту та опозиційних політиків в Україні, а також частими та серйозними зловживаннями владою українськими органами виконавчої влади в питанні свободи виявлення поглядів і переконань та зборів) не сформульоване зобов’язання |
Резолюції 1239 та 1244 (2001)
Рекомендації 1497 та 1513 (2001) |
|
Декриміналізація наклепу з прийняттям нового Кримінального кодексу. Жодного позасудового закриття організацій ЗМІ чи випадків тиску на ЗМІ шляхом створення перешкод під час друкування та розповсюдження інформації з лютого 2000 р. У січні 2001 р. Верховний Суд України рекомендував судам застосовувати «прийнятні межі» під час перегляду справ, які стосуються наклепів та дифамації. Указ Президента про створення «Ради з інформаційної політики» від 3 квітня 2001 р. Рішення Президента створити робочу групу для розробки концепції громадського телебачення та радіомовлення. Постанова ВРУ від 7.06.2001 р. за підсумками січневих слухань по свободі ЗМІ. Українська сторона ініціювала підготовку спільного з РЄ Плану дій у сфері ЗМІ в Україні. 19-20 вересня 2001 р. у Києві відбудеться семінар для журналістів «Регулювання та саморегулювання діяльності ЗМІ» за участю експертів РЄ. |
|
– прийняти нову Конституцію. |
Висновок №190, 11, п.v. |
Виконано. |
Прийнято нову Конституцію (28.06.1996 р.). |
Президент ініціював проведення референдуму про внесення змін до Конституції 16.04.2000 р. Імплементація референдуму відбувається відповідно до Конституції України. |
– рамковий документ про правову політику України щодо захисту прав людини. |
Висновок №190, 11, п.v. |
Виконано. |
Розділ ІІ Конституції України. Прийнято Верховною Радою України «Засади державної політики в галузі прав людини» (Постанова ВРУ від 17.06.1999 р.). |
|
– рамковий документ про правову та судову реформи. |
Висновок №190, 11, п.v. |
Суттєвий прогрес у виконанні. |
Розділ VII Конституції України. 21.06.2001 р. Верховна Рада
України прийняла пакет з 10-ти законів, направлених на реформу правової та
судової системи. Зокрема, прийнято закони України: 1) «Про внесення змін до
Закону України «Про судовий устрій»; 2) «Про внесення змін до Закону України
«Про прокуратуру»; 3) «Про внесення змін до Кримінально- Закони набули чинності 29.06.2001 р. |
|
Зобов’язання |
Джерело |
Стан |
Вжиті заходи |
Примітка |
– нові Кримінальний та |
Висновок №190, 11, п.v. |
Виконано. |
Прийнято новий Кримінальний кодекс України (05.04.2001 р.). Набув чинності 01.09.2001 р. |
|
Кримінально-процесуальний кодекси. |
|
Суттєвий прогрес у виконанні. |
р. на розгляд Верховної Ради України внесено остаточний проект Кримінально-процесуального кодексу. Кримінально-процесуальний кодекс розроблено з урахуванням висновків РЄ. 21.06.2001 р. Верховна Рада
прийняла закони про внесення змін до Кримінально- Закони набули чинності 10.07.2001 р. |
|
– нові Цивільний та |
Висновок №190, 11, п.v. |
Суттєвий прогрес у виконанні. |
р. Верховна Рада України прийняла перші три книги Цивільного кодексу. Інші книги проекту Цивільного кодексу України прийнято ВРУ у другому читанні 08.06.2000 р. та підготовлено до розгляду ВРУ у третьому читанні. |
|
Цивільно-процесуальний кодекси. |
|
Суттєвий прогрес у виконанні. |
Цивільно-процесуальний кодекс розроблено, отримано висновки РЄ. 26.04.2001 р. Цивільно-процесуальний кодекс надіслано на розгляд Кабінету Міністрів України. |
|
– нові закони «Про вибори» та |
Висновок №190, 11, п.v. |
Виконано. |
Закон України «Про вибори народних депутатів України» було прийнято Верховною Радою України 24.09.1997 р. Набув чинності 25.10.1997 р. |
|
«Про політичні партії» |
|
Виконано. |
Закон України «Про політичні партії» прийнято Верховною Радою України 05.04.2001 р. Набув чинності 28.04.2001 р. |
|
Зміна ролі та функцій Генеральної прокуратури (особливо щодо здійснення загального нагляду за додержанням законів). |
Висновок №190, 11, п.v. |
Суттєвий прогрес у виконанні. |
Конституція містить Розділ VII про Генеральну прокуратуру, який, згідно з висновком Венеціанської комісії, відповідає європейським стандартам. У п.9 Розділу 15 «Перехідні положення» Конституції України записано, що «Прокуратура продовжує функцію нагляду за додержанням і застосуванням законів... до введення в дію законів, що регулюють діяльність органів щодо контролю за додержанням законів». р. ВРУ прийняла Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про прокуратуру», де у Розділі 2-му «Перехідні положення» повністю відтворений вищезгаданий запис Конституції України. Набув чинності 26.07.2001 р. |
|
Зобов’язання |
Джерело |
Стан |
Вжиті заходи |
Примітка |
Передача відповідальності за управління пенітенціарною системою, виконання вироків та реєстрацію осіб, які прибувають до країни або від’їжджають з неї, до Міністерства юстиції. |
Висновок №190, 11, п.v. |
Суттєвий прогрес у виконанні. |
Згідно з Указом Президента від 13.03.1999 р. управління пенітенціарною системою передано від Міністерства внутрішніх справ до новоствореного Державного департаменту виконання покарань (безпосередньо підпорядкований Кабінету Міністрів). У жовтні 2000 р. Мінюстом
України підготовлено та надіслано на розгляд КМУ проект Указу Президента
України «Про внесення змін до деяких указів Президента України», яким
пропонується визначити Департамент як центральний орган виконавчої влади,
діяльність якого спрямовува- Відповідно до Указу Президента України від 31.10.1998 р. «Про службу громадянства та реєстрації фізичних осіб» Міністерству юстиції передано функції паспортної служби органів внутрішніх справ. Згідно з Указом Президента України від 15.06.2001 р. «Про додаткові заходи щодо реалізації права людини на свободу пересування і вільниий вибір місця проживання» реєстрація осіб, які прибувають до країни, відмінена. |
1. Прийняте рішення повністю
відповідає рекомендаціям експертів РЄ щодо створення пенітенціарної служби як
автономної соціальної організації, припинення усіх зв’язків з військовими,
міліцією і демілітаризації кримінально-виконавчої системи, що визначені в
«Оцінці в’язничої системи У меморандумі Директорату з правових питань РЄ від 14-15 січня 1999 р. була дана позитивна оцінка роботі української сторони по створенню самостійного центрального органу виконавчої влади – Держдепартаменту з питань виконання покарань, що було визначено Концепцією реформування кримінально-виконавчої системи, затвердженою постановою КМУ від 11.07.1991 р. №88. 2. Створення самостійного органу узгоджується з Європейською практикою у цьому питанні і дозволяє виконувати покарання з урахуванням впливу Європейського співтовариства на більш високому якісному рівні ніж у разі підпорядкування Мінюсту. 3. Припинено будь-яке втручання
міліції і військових у діяльність органів і установ виконання 4. Створення Департаменту як самостійного органу центральної виконавчої влади дозволило: створити правову базу, в основу якої покладено гуманізацію відбування покарань, суворе додержання прав і свобод людини; запровадити нові форми і методи роботи із засудженими; активізувати роботу щодо створення сучасних умов відбування покарань; спростити систему управління кримінально-виконавчою системою, яка стала більш гнучкою, оперативною, дієвою за рахунок концентрації усіх сил та засобів в одному відомстві, у т.ч. служб охорони, нагляду та безпеки; виключити виконання невластивих їй функцій; зменшити зайве листування з питань, що стосуються діяльності органів МВС, прискорити документообіг; виключити втручання у справи осіб, які безпосередньо не відповідають за діяльність кримінально-виконавчої системи, у тому числі в її господарську діяльність; значно поліпшити законотворчу та нормотворчу діяльність, скоротило шлях проходження законопроектів та нормативних актів; налагодити систему підготовки молодих фахівців для роботи в системі, створити власне юридичне училище; вдосконалити структуру і штатну чисельність органів і установ виконання покарань (постанова КМУ від 22.04.1999 р. №653), спростити вирішення організаційно-штатних питань; організувати оперативне реагування на сьогоденні потреби системи; Департаменту стати уповноваженим органом КМУ із забезпечення взаємодії з Європейським комітетом проти тортур, тобто суб’єктом міжнародних відносин; розробити та реалізувати Програму зміцнення матеріальної бази органів та установ кримінально-виконавчої системи на 2000-2004 роки, що затверджена постановою КМУ від 20.06.2000 р. №986. |
Зобов’язання |
Джерело |
Стан |
Вжиті заходи |
Примітка |
Незалежність судової влади: призначення та перебування на посаді суддів. |
Висновок №190, 11, п.viii. |
Виконано. |
Розділ VIII Конституції України. 21.06.2001 р. ВРУ прийняла
закони про внесення змін до законів «Про статус суддів», «Про органи
суддівського самовря- Набув чинності з 29.06.2001 р. |
|
Захист статусу правничої професії згідно з новим законом. |
Висновок №190, 11, п.ix. |
Виконано. |
р. ВРУ прийняла Закон «Про внесення змін до Закону України «Про статус суддів». Захист статусу правничої професії також врегульовано у законах України «Про адвокатуру» від 19.12.1992 р. та «Про нотаріат» від 02.09.1993 р. |
|
Конституційний Суд України повинен мати повноваження виносити рішення про відповідність актів органів законодавчої та виконавчої влади Автономної Республіки Крим Конституції та законам України. |
Висновок №190, 11, п.x. |
Виконано. |
Врегульовано ст.150 Конституції України та Законом України «Про Конституційний Суд України» від 16.10.1996 р. |
|
Недискримінаційна система реєстрації церков та |
Висновок №190, 11, п.xi. |
Виконано. |
Діє Закон України із змінами та доповненнями «Про свободу совісті та релігійні організації» від 23.04.1991 р. |
Релігійні організації вважають існуючу систему реєстрації церков недискримінаційною (лист Всеукраїнської Ради церков і релігійних організацій на ім’я Голови Парламентської Асамблеї Ради Європи від 05.05.1997 р.). |
повернення церковної власності. |
|
Виконано. |
Діє Указ Президента «Про заходи щодо повернення релігійним організаціям культового майна» від 04.03.1992 р. та Розпорядження Президента України «Про повернення релігійним організаціям культового майна» від 22.06.1994 р. |
За роки незалежності України віруючим повернуто 3400 храмів і понад 10 000 предметів культового та церковного вжитку. Наказ Фонду державного майна України (29.05.1996 р.) забороняє приватизацію культових споруд та некультових будівель, які належать релігійним організаціям. |
Розробка політики стосовно етнічних меншин на основі Європейської рамкової конвенції про захист національних меншин. |
Висновок №190, 11, п.xiii; 12.v. |
Виконано. |
Рамкову Конвенцію ратифіковано 26.01.1998 р., в дії з 01.05.1998 р. Конвенція є актом прямої дії. |
|
Ратифікувати Європейську конвенцію з прав людини та протоколи №1, 2, 4, 7 та 11. |
Висновок №190, 12, п.i. |
Виконано. |
Ратифіковано 17.07.1997 р. Набули чинності (крім Протоколу
11) 11.09.1997 р; |
|
Підписати протягом одного року з моменту вступу та ратифікувати протягом трьох років Протокол №6 про заборону смертної кари. |
Висновок №190, 12, п.ii. |
Виконано. |
Підписано 05.05.1997 р. Ратифіковано 04.04.2000 р. Набув чинності 01.05.2000 р. |
|
Утримуватися від підписання в рамках СНД Конвенції з прав людини та інших відповідних документів СНД. |
Висновок №190, 12, п.iii. |
Виконано. |
Відповідна Конвенція не підписана. |
|
Зобов’язання |
Джерело |
Стан |
Вжиті заходи |
Примітка |
Ратифікувати Європейську конвенцію про запобігання тортурам, нелюдському та такому, що принижує гідність, поводженню або покаранню. |
Висновок №190, 12, п.iv. |
Виконано. |
Ратифіковано 24.01.1997 р. Набула чинності 01.09.1997 р. |
|
Підписати та ратифікувати Конвенції: про видачу правопорушників; про взаємодопомогу в кримінальних справах; про засуджених осіб; про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом. |
Висновок №190, 12, п.vi. |
Виконано. |
Ратифіковано: р.; р.; 28.09.1995 р.; 26.01.1998 р. Набули чинності для України відповідно: р.; р.; 01.01.1996 р.; 01.05.1998 р. |
|
Підписати та ратифікувати Європейську хартію про місцеве самоврядування. |
Висновок №190, 12, п.viii. |
Виконано. |
Ратифіковано 11.09.1997 р. Набула чинності для України 01.01.1998 р. |
|
Підписати та |
|
Виконано. |
Підписано 02.05.1996 р. Європейська соціальна хартія (переглянута) підписана 07.05.1999 р. |
|
ратифікувати Європейську соціальну хартію. |
|
Суттєвий прогрес у виконанні. |
Активно вивчається питання на предмет ратифікації. |
|
Підписати та |
Висновок №190, 12, п.viii. |
Виконано. |
Підписано 02.02.1996 р. |
|
ратифікувати Європейську хартію про регіональні мови та мови національних меншин. |
|
Суттєвий прогрес у виконанні. |
Закон про ратифікацію прийнято ВРУ 14.07.2000 р., але 12.07.2000 р. Конституційний Суд за формальними підставами визнав Закон про ратифікацію таким, що не відповідає Конституції України. На сьогодні у профільних комітетах ВРУ розглянуто три альтернативних законопроекти, внесені народними депутатами України у травні–червні 2001 р., що передбачають ратифікацію та імплементацію Європейської хартії регіональних мов або мов меншин. На початку серпня 2001 р. на розгляд Верховної Ради України внесено новий проект Закону України про ратифікацію Хартії. |
|
Підписати та ратифікувати Угоду про привілеї та імунітети РЄ. |
Висновок №190, 12, п.iх. |
Виконано. |
Ратифіковано 06.11.1996 р. Набула чинності для України 06.11.1996 р. |
|
Оптимізм українців щодо чесності виборів суттєво зріс
---------------- Рейтинг кандидатів у Президенти України ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №46(51) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №45(50) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №44(49) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №43(48) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №42(47) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №41(46) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №40(45) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №39(44) ---------------- Інші новини ---------------- |
При повному або частковому використанні материалів посилання на Інститут політики обов'язкове.