Інформація про виборчі блоки і партії
на парламентських виборах 2001 року в Польщі

Союз Лівиці Демократичної

Історична довідка

Угруповання в сучасному вигляді існує з 1999 року. Раніше СЛД був широкою виборчою платформою, в якій об’єднувалися кількадесят організацій політично пов’язаних з Соціал-демократією Республіки Польща, яка, як партія на базі частини середовищ Польської об’єднаної робітничої партії (ПОРП), існувала з 1990 року.

У 2000 році керівництво Соціал-демократії Республіки Польща вирішило, що політична боротьба вимагає більшої інтеграції лівиці, зважаючи на об’єднання правиці. Звідси – рішення про монолітність партії. Дотогочасний партнер Союзу у старому вигляді, старі профспілки (не «Солідарність»), ввів до нової партії своїх представників, а один з чільних діячів СДРП, Мацей Маніцкі, став головою керівного органу цієї профспілки. Найвідоміший лідер СЛД - Лєшек Мілер. Президент Республіки Польща Алєксандр Кваснєвський після обрання тимчасово припинив своє членство в партії.

 

Виборче гасло: «Відновимо нормальність, виграємо майбутнє».

Програма

Податки:

Прогресивна система податку на доходи фізичних осіб.

Зниження податкового тягара для підприємств, які інвестують у створення робочих місць на проблемних територіях, для яких характерне високе структурне безробіття і сільське безробіття.

 

Економічна політика:

Збільшення доступності до капіталів для підприємств завдяки підтримці суспільної влади – системи поручань і гарантій, а також інших форм підтримки згідно з законом про державну допомогу підприємствам.

Зміцнення позиції підприємств по відношенню до адміністративних органів, а також законодавче зміцнення загального господарського самоврядування.

Застосування таких фінансових інструментів: звільнення від сплати податків для суб’єктів, які інвестують у підприємства, працюючи на експорт, збільшення доплат до експортних кредитів, підтримка отримання сертифікатів якості ISO.

Збереження контролю держави над банківською групою, базованою на Загальній ощадній касі, зміцнення Банку продовольчого господарства як польського кооперативного банку, обслуговуючого село і сільське господарство.

Збереження державної власності у підприємствах, які становлять собою інфраструктуру, таких як – пошта, телекомунікаційні та енергетичні мережі, газопроводи, нафтопроводи, залізничні лінії, морські порти і аеропорти.

Боротьба з безробіттям:

Започаткування програми допомоги для випускників у пошуку роботи (повернення працедавцю половини внеску соціального стархування за кожного випускника, якому надано роботу протягом року).

Збільшення виплат з Фонду праці для самоврядування воєводств і розширення їх повноважень у боротьбі з безробіттям.

Гнучке право на працю (для тих, хто вперше отримав роботу - диференціація величини мінімальної платні у залежності від рівня безробіття в даній окрузі).

 

Освіта і наука:

Зниження шкільного віку до 6 років. Харчування учнів і охорона здоров’я в школах.

Вивчення іноземної мови з першого класу початкової школи.

Комп’ютерні класи в кожній школі протягом 4 років, створення польської бібліотеки в Інтернеті.

Відстрочка терміну запровадження нового іспиту.

Державна гарантія мінімальної складової частини винагороди вчителю.

 

Здоров’я:

Ліквідація кас хворих і створення 4-6 регіональних фондів охорони здоров’я.

 

Сільське господарство і регіональна політика:

Отримання найширшого доступу польського сільського господарства до засобів Спільної сільськогосподарської політики ЄС і вигідна інтеграція сільськогосподарської галузі, яка забезпечить її гармонійний розвиток.

Самоврядування регіонів у межах визначення цілей свого розвитку.

 

Безпека:

Жорсткіші покарання і умови відбування покарання для тих, хто скоїв найтяжчі злочини.

Дофінансування і збільшення посад у судочинстві, а також у прокуратурі.

Конфіскація майна винних у випадку їхньої участі в організованій злочинності.

Визнання за поліцією повноважень для внесення акту оскарження у процес спрощеного судочинства.

 

Організація держави:

Обмеження числа депутатів і працівників управлінь.

Запровадження безпосередніх виборів війтів, бурмістрів і мерів міст.

Зменшення кількості міністерств.

Ліквідація або об’єднання центральних відомств, обмеження кількості членів уряду.

Законодавче врегулювання лобіювання, а також зміцнення антикорупційного права.

 

Європейський Союз:

«Інтеграція не є ціллю самою по собі. Хочемо бути в Європейському Союзі тому, щоб краще реалізувати наші основні завдання: швидший економічний ріст, осучаснення сільського господарства, виправлення інфраструктури, вирівнювання шансів».

 

ГРОМАДЯНСЬКА ПЛАТФОРМА

Історична довідка

«Громадянська платформа» як політичний рух постала у 2001 році. Вона була заснована колишнім кандидатом у президенти Польщі Анджеєм Олєховським (друге місце після Алєксандра Кваснєвського), Дональдом Туском, який був на той час заступником голови Унії Вольності, а також Мацеєм Плажинським, спікер Сейму, на той час членом громадського руху Акція Виборча «Солідарність» (АВС).

Платформа спрямована на пропагування ліберальних цінностей на взірець колишнього Конгресу ліберально-демократичного. Платформа включила в себе частину членів Унії Вольності і АВС. Платформа висловлюється за зниження податків, пом’якшення кодексу праці на користь працедавців, зменшення втручання держави в економіку.

 

Виборче гасло:«Шанс для Польщі».

Програма

Податки:

Запровадження єдної ставки лінійного податку на особисті доходи на рівні 15%, починаючи з 1 січня 2001 року.

Ліквідація всіх податкових пільг і так званої «вільної квоти».

 

Економічна політика:

Необхідність ліквідації бюджетних закладів і підсобних господарств як організаційно-фінансових утворень, яким немає місця в нормальній вільноринковій економіці.

Ліквідація так званих спеціальних рахунків, або бухгалтерсько-фінансової системи, централізовано створеної з метою поза бюджетним правом розподіляти бюджетні кошти.

 

Боротьба з безробіттям:

Тільки в малому і середньому бізнесі знаходяться резерви ринку праці, які можуть зменшити розміри безробіття в Польщі.

Зменшення кількості концесій, дозволів та інших форм організації економічної діяльності.

Зміна засад виплати допомоги на час хвороби: повне фінансування через Заклад соціального страхування замість 2% внесків від фонду заробітньої плати, які сплачуються працедавцями (крім тих, що сплачуються самими працівниками). Заклад соціального страхування буде в змозі ефективніше боротися з проблемою фіктивних лікарняних листів, проти яких працедавець є безпорадним.

Ліквідація права на допомогу за перші два дні хвороби працівника.

Для підприємств, на яких працює менше 50 осіб, відміна створення заводського фонду соціальних повинностей, запровадження правил праці і виногороди, ведення обліку часу праці.

 

Освіта і наука:

Ніхто не може бути позбавлений можливості навчатися з-за своєї економічної ситуації.

Кожна дитина у віці 3-6 років з родини, у якій доходи на одну особу менші 50% середніх на території даної гміни, повинна мати право на спеціальну передшкільну доплату, яка б виплачувалась через гміну безпосередньо на рахунок дитячого садочку в сумі, яка покриває оплату, одержану дитячим садочком за надані опікунські послуги і харчування. Ця доплата повинна бути обрахована на рівні середньої плати за дитячий садочок, яка збирається на території даної гміни.

Спеціальні доплати до пенсії вчителів і вихователів дитячих садочків, які працюють на територіях, де поширене структурне безробіття, в такий спосіб буде заохочувати до професійної підготовки педагогічних кадрів для роботи в таких гмінах.

Система державних стипендій, гарантуюча соціальну стипендію у розмірі 400 злотих щомісячно (протягом 10 місяців на рік) протягом двох перших років навчання всім студентам денної форми навчання у віці від 22 років, якщо у їхніх родинах, проживаючих на територіях сільських гмін, а також із загальним високим рівнем безробіття, сукупний дохід на особу є меншим за 70% середньоповітового.

Громадянська платформа прагне реформування системи фінансування наукових досліджень. Ці дослідження мають бути в основному проведені в академічних вищих школах і пов’язані з навчанням. Бюджетні кошти належить зосередити на фінансуванні фундаментальної наукової діяльності при одночасному створенні правової структури, яка підтримувала б господарську діяльність, оперту на проанонсовані технології.

Як істотне доповнення системи освіти, у рамках освітньої державної політики необхідно створити програми з національним статусом: Національну програму вивчення загальних мов, Національну програму інформатики, Національну програму «Самостійність і знання», Проект Відкритого Національного університету в Польщі. Національну програму порятунку навчальних закладів і шкіл, Національну програму виявлення здібної молоді та допомоги її розвитку.

 

Здоров’я:

Ліквідація кас хворих у нинішньому вигляді.

Закон про обсяг оздоровчих засобів, гарантованих державою з громадських коштів.

Доцільно 70% публічних засобів, дотепер призначених для фінансування охорони здоров’я, спрямувати на фінансування безоплатних послуг. Це означає, що послуги, описані в законі про обсяг оздоровчих послуг, гарантованих державою з публічних коштів, виявляться цілковито безоплатними послугами. На їх забезпечення піде 70% дотеперішніх внесків страхування здоров’я, а також бюджетні засоби держави, зосереджені у відділі охорони здоров’я.

Решта 30% внесків на страхування здоров’я повинні бути спрямовані до ринкових страхових установ, котрі будуть забезпечувати переговори про обсяг і форми можливих послуг.

 

Сільське господарство і регіональна політика:

Сільське господарство є ринковим суб’єктом. Лише сильні землеробські господарства будуть спроможні повністю використати шанс, який відкриває членство в Європейському Союзі.

Запровадження закону про обмін сільськогосподарськими споживчими товарами накладає на покупця обов’язок оплатити доставлений сільськогосподарський продукт не пізніше закінчення наступного робочого дня. Відступ від цієї норми буде можливим у випадку укладання домовленості поміж постачальником і покупцем, при чому, термін оплати, окреслений у тій домовленості, не може бути довшим за 31 день.

Підтримка сільськогосподарських ринкових організацій регіонального і загальнонаціонального рівнів, у тому числі ради продуктів. Їхня діяльність зробить можливим корекцію попиту на продукти в ситуації невідповідності ринку. Крім цього, ради продуктів можуть становити форум обміну інформацією серед виробників даного виробу протягом всього процесу ведення ринкового обороту, а також виконувати арбітражну роль у випадку конфлікту інтересів у ланцюгу виробництва.

 

Безпека:

Міністр внутрішніх справ відповідальний за безпеку громадян і громадський порядок, уповноважений координувати політику держави в цій сфері.

Аналіз розшукової діяльності і поліційних, оперативних, адміністративних і процесуальних витрат, словом, скільки коштує затримати злочинця. Планування поліційних витрат мусить залежати від ефективності, що дозволить дуже раціонально розпоряджатися суспільними грошима і забезпечить дієвий контроль за діяльністю поліції.

«Якби лише суворість покарання могла ліквідувати злочинність, то в історії б це вже повторилось багатократно. Винуватці мусять у вищій мірі, ніж дотепер мати відчуття невідворотності покарання, що пов’язано з кращими результатами у розкритті злочинів. Не можна залишати жертву злочину напризволяще».

 

Організація держави:

У парламентських виборах система більшості.

Вибір війта, бургомістра чи президента мусить відбуватися внаслідок прямих виборів.

Зміна виборчої системи до Сенату і завдань вищої палати: Сенат має складатися з 32 сенаторів, з яких половина – керівники воєводств. Решта 16 сенаторів буде обрана по одному з кожного воєводства, яке становить виборчий округ, незалежно від кількості голосів у ньому. У можливому другому турі голосування вирішальною буде звичайна більшість. Такий склад в очевидний спосіб наблизить Сенат до вирішення регіональних проблем.

Роль Сенату полягає у осмисленні законів, їх мериторичному виправленні, в аналізі прийнятих в них рішень, в особливості з позиції бачення регіонів, а не лише коригуванні очевидних помилок.

Департизація державних структур.

 

 

«САМООБОРОНА»

Історична довідка

Профспілка «Самооборона» була заснована у 1992 році на хвилі протестів збанкрутілих фермерів, котрі в листопаді 1991 року на чолі з Анджеєм Лєппером проводили голодування під Сеймом.

А. Лєппер від самого початку був безсумнівним лідером цього руху (його було обрано у 1992 році та переобрано у 1995 і 1999 роках). З його ініціативи у 1992 році постала політична партія Союз «Самооборона» (у 2000 році назву змінено на «Самооборона Республіки Польща»). Спочатку «Самооборона» стояла на захисті інтересів землеробів, вимагаючи відстрочення виплати їхніх боргів, а також низьких процентів на кредити для сільського господарства. Пізніше угруповання почало апелювати до всіх незадоволених суспільних груп, перш за все, пенсіонерів і безробітніх. Їхній головний постулат:списання боргів у всій економіці, передача ліквідованих підприємств товариствам працівників, припинення праватизації, спротив вступу Польщі до ЄС. Хотіли досягти цього силовими методами: перекриттям шляхів і прикордонних переходів, захопленням владних будівель і організацією походів на Варшаву.

А. Лєппер визначає «Самооборону» «соціально-християнським, народно-національним рухом, який бореться за суверенність Польщі». Дві попередні спроби «Самооборони» попасти до парламенту не досягли успіху.

 

Виборче гасло: «Є лише одна Польща, є лише один спосіб:Самооборона».

Програма

Податки:

зниження податків для тих, хто створює нові робочі місця і проводить експортну виробничу політику.

 

Економічна політика:

переваги для малого і середнього підприємництва.

Стратегічні і монопольні підприємства в руках держави.

Зниження кредитної ставки.

Курс долара, сприяючий експорту.

Розвиток дешевого будівництва, допомога молодим родинам.

Зниження внеску до Фонду соціального страхування.

 

Боротьба з безробіттям:

Соціальний мінімум, який покривав би побутові потреби.

Допомога безробітнім на невизначений час.

Достроковий вихід на пенсію в регіонах найвищого безробіття.

Розгортання у широкому масштабі громадських та інтервенційних робіт.

Заборона ексмісії на покриття доріг.

Запровадження повних пенсій для непрацездатних.

Найнижча пенсія насьогодні: 1000 злотих щомісячно.

 

Освіта і наука:

Збільшення видатків на науку.

Рівний доступ до безкоштовного навчання в місті й на селі.

Стипендія для малозабезпечених.

Допомога студентам-інвалідам.

 

Здоров’я:

Ліквідація кас хворих.

 

Сільське господарство і регіональна політика:

Землероб мусить знати, що він має виробляти, скільки і за яку ціну, хто купить і коли заплатить.

Відновлення замовлень за контрактом.

Рентабельні ціни на сільськогосподарську продукцію.

Загальне страхування плодів рослинництва і тварин.

Запровадження «сільськогосподарського пального».

Закриття і моніторинг кордонів.

Запровадження «гірського закону».

 


Безпека:

Боротьба з корупцією і аферами – майнова люстрація.

Збільшення фінансування поліції та інших воєнізованих служб.

Облік приватизації; який уряд з 1989 року що приватизовував, за скільки і де ті гроші.

Конфіскація майна аферистів і пожиттєве ув’язнення.

Відновлення смертної кари за найтяжчі злочини.

 

Організація держави:

Заборона поєднання посад.

Одномандатна виборча система.

Ліквідація Сенату.

Прозорість доходів і майна політиків.

Зниження зарплат політиків на 50 %.

 

Європейський Союз:

«Вони (СЛД, АВС, Союз Вольності і Громадянська платформа) реалізують ту саму програму узалежнення Польщі від Заходу, розпродажу національного майна, а також ліквідації робочих місць. Вони всі захворіли Брюсселем. А правда є брутальною: ніхто нам нічого задарма не дасть. Тільки ЄС експортує до нас товари вартістю понад 16 млрд. американських доларів. А весь імпорт становить 48 млрд. дол. Це означає, що ми утримуємо на Заході 2,5 млн. робочих місць, яких у нас саме й бракує» – з виборчої листівки А. Лєппера.

 

 

«ПРАВО І СПРАВЕДЛИВІСТЬ»

Історична довідка

Формація під такою назвою з’явилася в 2001 році. Заснували її Ярослав і Лєх Качиньські. Імпульсом до заснування нового угруповання була велика популярність міністра юстиції Лєха Качиньського в опитуваннях громадської думки.

«Право і справедливість» створювалась, щоб виступити на парламентських виборах у коаліції з Союзом правиці, формацією, яка виокремилась з Акції Виборчої «Солідарність» (до її складу входить Республіканська ліга, частина Консервативно-народної партії, яка не погодилась перейти на бік Громадянської платформи, а також політики Християнсько-національного об’єднання). «ПіС» за головну ціль ставить перед собою боротьбу з злочинністю, корупцією, використанням державних посад для приватних цілей.

 

Виборче гасло: «Право і справедливість».

Програма

Податки:

Зниження податків для юридичних осіб, а в подальшому і для фізичних.

Податкові пільги для працедавців, які надають робочі місця випускникам.

 

Економічна політика:

Зниження процентних ставок.

Ліквідація наглядових рад у компаніях з державною формою власності.

Створення фонду житлового будівництва (позички для будівництва житла з відсотками на рівні інфляції).

 

Боротьба з безробіттям:

Відрахування від податку коштів на проїзд до місця роботи.

З метою збільшення мобільності безробітніх створення системи доплат на оренду житла для осіб, які працюють на значній відстані від місця проживання.

 

Освіта і наука:

Вивчення англійської мови з першого класу початкової школи.

Інтернет-класи в кожній школі протягом чотирьох років.

Створення професійних вищих шкіл в малих містечках.

Запровадження програми освітньої перепідготовки для дорослих (обов’язкової для всіх, хто отримує допомогу по безробіттю).

 

Здоров’я:

Збільшення на 5% видатків на охорону здоров’я.

 

Сільське господарство і регіональна політика:

Створення інтегрованої системи інвентаризації сільськогосподарських одиниць.

Об’єднання в одне ціле трьох державних агенцій, які сьогодні провадять фінансову політику щодо сільського господарства (Агенція сільськогосподарського ринку, Агенція розвитку і модернізації сільського господарства, Агенція сільськогосподарської власності держави), і сувора дисципліна бюджетного права.

Належить створити – через податкові пільги – підстави для розвитку несільськогосподарської виробничої діяльності та надання послуг на селі і в малих містечках.

 

Безпека:

Реорганізація головного управління поліції (замінити його штабом головного коменданта, а в його рамках створити сильний інспекторат контролю і нагляду).

Створення Національної гвардії, елітарної одиниці з поліційними повноваженнями.

Прокуратура повинна отримати право доступу до оперативних матеріалів поліції і інших служб боротьби зі злочинністю.

Зміни в кримінальному кодексі (тимчасове відновлення смертної кари, дострокове звільнення лише після відбуття 2/3 строку покарання).

 

Організація держави:

Прозорість майнових декларацій осіб, які виконують публічні функції та їх всебічний контроль.

Обмеження права суспільних функціонерів займатися економічною діяльністю.

Утворення антикорупційного управління.

Обмеження повноважень адміністрації у питаннях концесії та інших дозволів.

Відміна конкурсного способу призначення на посади (міністр призначає управлінців з числа управлінського корпусу державної служби, які отримали відповідний ранг).

Ліквідація слідчого управління УОП (польська спецслужба) (його функції перейме антикорупційне управління і центральне слідче бюро).

 

Європейський Союз:

«… позиція Польщі в ЄС не може бути достатньо дієвою, коли спосіб і темп переговорів окреслює в черговий раз нову дату вступу до ЄС. Тому найважливішою є якість нашої присутності і – як наслідок – рішуча оборона наших інтересів. Умовою присутності в інтегрованій Європі мусить бути збереження національної держави. Тільки сильна, унітарна держава уможливить нам реалізацію наших інтересів і прищеплення майбутнім поколінням цінностей, якими є: існування нації та її розвиток. Національна держава є також підгрунтям для функціонування демократії».

 

 

ПОЛЬСЬКА СЕЛЯНСЬКА ПАРТІЯ

Історична довідка

Партія зареєстрована у 1990 році згідно з новим законом про політичні партії під №1 в державному реєстрі. Угруповання створено на базі об’єднаної селянської партії, котра в 1989 році змінила назву на Польську селянську партію «Відродження».

У травні 1989 року на об’єднавчому конгресі відбулося об’єднання ПСП «Відродження» з так званою ПСП «Віляновською» в Польську селянську партію. У 1992 році після відставки уряду Яна Ольшевського, лідер ПСП, Вальдемар Павляк був призначений на посаду прем’єр-міністра, але не зміг сформувати уряд і через 33 дні консультацій пішов з посади. У виборах до Сейму у 1991 році ПСП дістала 48 мандатів, а в 1993 році відбувся найбільший виборчий успіх партії – 132 мандати. У 1993-1997 роках партія брала участь в урядовій коаліції з Союзом Лівиці Демократичної, а в 1993-1995 роках уряд очолював Вальдемар Павляк. В. Павляка усунуто з посади голови партії після невдалих для ПСП парламентських виборів 1997 року, коли було здобуто лише 27 мандатів. Раніше В. Павляк невдало брав участь у президетських виборах 1995 року. Його наступником став Ярослав Каліновський. ПСП позиціонує себе як партія центру. Тому вона схильна до союзу з СЛД, але також укладає коаліції з дрібними правими партіями, в тому числі національними, особливо на місцевому рівні.

 

Виборче гасло: «Близько людських справ».

Програма

Податки:

Єдина податкова ставка для всіх суб’єктів господарювання.

Збільшення порогу, вільного від оподаткування (щоб наблизити його до рівня соціального мінімуму).

Чим вищі доходи, тим вищі податки.

Охоплення 10% податком відсотку від банківських заощаджень осіб, річний дохід яких перевищує 100 000 злотих.

Зниження ставки ПДВ з 22 до 16%.

Зниження податку на прибуток для інвестицій, що збільшують експорт і обмежують імпорт.

Зниження податків для суб’єктів, обтяжених безробіттям.

 

Економічна політика:

Подальша приватизація повинна будуватись на збільшенні акціонерного капіталу, а не продажу акцій.

Приватизація Загальної ощадної каси та Банку продовольчого господарства через емісію нових акцій для інвесторів (обмеження права купівлі пакетів акцій через приватних інвесторів, контрольний пакет акцій повинно зберігати державне міністерство фінансів).

Реприватизація до 10% вартості втраченого майна у формі реприватизаційних бонів.

Дебюрократизація і спрощення правил, які ускладнюють ведення господарської діяльності.

 

Боротьба з безробіттям:

Перевага іноземним інвестиціям, які полягають у будівництві нових заводів і створенні нових робочих місць (звільнення від податків, приблизно на 2-3 роки зменшення виплат, пов’язаних з новою зайнятістю, наприклад, до фонду праці).

Запровадження спеціальних виплат (до фонду боротьби з безробіттям) від закордонних суб’єктів, які встановлюють обладнання з напівфабрикатів і є частково виробленими за кордоном.

Ліквідація фонду праці і обов’язкових виплат працедавця, та переведення цих коштів до фонду боротьби з безробіттям.

 

Освіта і наука:

Безоплатний «нульовий клас» для п’ятирічних.

Зниження шкільного віку до 6 років.

Припинення ліквідації сільських шкіл.

 

Здоров’я:

Ліквідація кас хворих (збільшення страхового внеску з 7,5% до щонайменше 10%).

 

Сільське господарство і регіональна політика:

Доплати до експорту за сільськогосподарсько-споживчою статтею.

 

Європейський Союз:

«Інтеграція з Європейським Союзом є великим шансом для Польщі, але так само й величезним викликом. Вона перед усім створює передумови для надолуження протягом 1-2 поколінь історичного цивілізаційного відставання. На жаль, починання уряду за останні 4 роки призвели до виразних перекосів на шкоду Польщі у відносинах з країнами Європейського Союзу. Однією з істотних причин цього стало перейняття контролю над стратегічними сегментами польської економіки іноземними фірмами, величезного дефіциту торгового балансу і розвиток в Польщі потужного лобі закордонних інтересів».

 

 

ЛІГА ПОЛЬСЬКИХ РОДИН

Історична довідка

Ліга польських родин зареєстрована як політична партія 30 травня 2001 року, за 4 місяці до парламентських виборів. Під її вивіскою зібралися діячі радикального національно-католицького середовища (Національна партія, Молодь Всепольська, Рух Католицько-національний, Порозуміння Польське, Союз для Польщі, Ліга родин), яке спирається на медіа підтримку «Радіо Марія» і «Наш дзєннік».

Її головними діячами є: Марек Котліновський (ЛПР), Зигмунт Вжодак (профспілка «Солідарність»), Габріель Яновський (Союз для Польщі), Ян Лопушанський (Порозуміння Польське), Ян Ольшевський (Рух відбудови Польщі) та ін.

Програма Ліги базується на висуненні умов спілки з ЄС, ліквідації Ради грошової політики, національному розкріпаченні, низькопроцентних і довготермінових житлових кредитах для молодих сімей, відстрочці виплати кредитів членам житлових кооперативів і селянам, боротьбі з корупцією, охороні життя, а також на змінах Конституції (у преамбулі має бути згадане Ім’я Боже, вилучити «статті, шкідливі для Польщі і для поляків»).

Основні принципи програми «національного солідаризму» ЛПН: незалежність, праця, власність і безпека.

 

Виборче гасло: «Щоб Польща польською була».

Програма

Податки:

Спрощення і полегшення для малих родинних підприємств умов проведення економічної діяльності.

Щільний податковий контроль підприємств за участю іноземного капіталу.

Відміна податків для багатодітних сімей.

Нульова ставка ПДВ на будматеріали.

Безпроцентні кредити на оборотні кошти і інвестиції для польських селян.

 

Економічна політика:

Охорона вітчизняного виробництва, торгівлі і послуг.

Обмеження впливу іноземного капіталу на ЗМІ, банки і стратегічні підприємства.

Створення кількох десятків національних концернів, які стануть маховими колесами економіки.

Контроль вивозу з Польщі капіталів.

Юридично примусимо закордонний капітал реінвестувати в Польщу зароблені тут кошти.

 

Освіта і наука:

Збільшення витрат на освіту і школярство.

Запровадження освітніх бон, завдяки чому гроші будуть прямувати за дітьми до обраної батьками школи, державної або приватної.

Збільшення зарплати фаховим вчителям.

Забезпечення всієї молоді загальною середньою освітою, а студентів – системою зворотніх стипендій, або дешевих освітніх кредитів.

Гарантія безоплатного навчання для сільської молоді.

Збільшення для матерів оплаченої відпустки для виховання дітей.

 

Сільське господарство і регіональна політика:

Прийняття закону про родинне господарство – основу польського села.

Не допустимо продажу іноземцям ні польської землі, ні жодного сільськогосподарського переробного підприємства.

Запровадження антидемпінгових заходів щодо дотованих продуктів, які ввозяться до Польщі і призводять до занепаду нашого сільського господарства.

Запровадження програми заселення північних і західних земель Польщі із залученням поляків з Казахстану.

Безпека:

Оборона економічної і політичної суверенності Польщі.

Закликаємо Генеральну прокуратуру до вивчення дотеперішньої так званої приватизації, а також до нагляду національного майна.

Приборкання бандитизму і злочинності, ліквідація так званої мафії, звільнення корумпованих поліцейських, прокурорів і суддів.

Оскарження актів правосуддя через запровадження вибору звернення: до судових або прокурорських органів, а також скорочення максимального терміну судової процедури.

Омолодження кадрів поліції та спецслужб.

 

Організація держави:

Повернення ефективності і достовірності державного адміністрування, зменшення вартості функціонування держави, зменшення кількості міністерств і бюрократії.

Люстрація керівників, які займають посади політичні, адміністративні, судові, а також журналістів.

 

Європейський Союз:

Зміна угоди з Європейським Союзом, яка дозволить врівноважити торговельний баланс, який, будучи від’ємним для Польщі, виводить за межі країни 10 млрд. доларів, підтримуючи створення в країнах ЄС за рахунок Польщі біля мільйону робочих місць.

 

 

АКЦІЯ ВИБОРЧА СОЛІДАРНІСТЬ ПРАВИЦІ

Історична довідка

Виборче порозуміння правиці довкола профспілки «Солідарність», яке відбулося у 1996 році швидко отримало велику популярність і високий рейтинг в дослідженнях громадської думки: 20% і більше. До його складу на початку входило майже 40 різних політичних партій, спілок, самоврядних і релігійних організацій.

Серед них були:Християнсько-національне об’єднання, Рух для республіки, Порозуміння центру, Рух ста, Конфедерація незалежної Польщі, позапартійний блок підтримки реформ, Консервативна партія, Консервативна коаліція, Інститут Лєха Валєнси, Порозуміння народне, профспілка «Солідарність», Солідарні у виборах. Коаліція «Акція Виборча Солідарність» (АВС) виграла вибори до Сейму в 1997 році, де отримала більше 200 депутатських місць, а також до Сенату. АВС утворила коаліційний уряд разом з Унією Вольності. Але незабаром фракція АВС почала зменшуватися внаслідок неефективного менеджменту самої коаліції. З фракції депутати виходили самостійно або були усунуті внаслідок голосування, яке суперечило прийнятим центральними органами рішенням. У 2001 році АВС втратила більшість у Сеймі на користь СЛД. Головними угрупованнями Акції в останній рік були: Християнсько-національне об’єднання, Порозуміння польських християнських демократів, Громадський рух АВС, а також донедавна Консервативно-народна партія, керівництво якої вирішило у березні 2001 року покинути АВС і розпочати співпрацю з «Громадянською платформою». Дотепер популярність АВС утримувалася на рівні 10% суспільної підтримки. На виборах 2001 року АВС йшла разом з Рухом відбудови Польщі під спільною назвою «Акція Виборча Солідарність Правиці».

 

Виборче гасло: «Інші багато говорять, ми змінюємо Польщу».

Програма

Податки:

Спрощення і стабільність правил оподаткування.

Політика підтримки сім’ї (спільний розрахунок оподаткування подружжя, врахування кількості дітей).

Податкові пільги для тих, хто створює робочі місця.

«Виховні» виплати для тих, хто виховує більшу кількість дітей, в разі відмови від роботи поза домівкою.

 

Економічна політика:

Переваги малим і середнім підприємствам (податкова політика, кредити).

Дофінансування державою інвестицій великого значення, наприклад, будівництво автострад.

Державна допомога у будівництві житла (преференційні премії і кредити на купівлю першого житла).

 

Боротьба з безробіттям:

Допомога випускникам у пошуку роботи шляхом передачі від держави до працедавця позазарплатних коштів зайнятості.

Відбір учасників для навчання професіям з малим попитом на ринку праці.

 

Освіта і наука:

Зрівняння сільських та міських шкіл за оснащенням.

Навчання іноземним мовам і вивчення інформатики з перших класів початкової школи.

Розвивати професійні навчальні заклади у малих містечках.

Здоров’я:

Поліпшення діяльності кас хворих.

 

Сільське господарство і регіональна політика:

Поліпшення стану доріг, телефонізація, будівництво водопроводів.

Пропагування і розвиток агротуризму.

Збут сільськогосподарської продукції за співмірними цінами.

 

Безпека:

Боротьба з корупцією (контроль майнового стану осіб, які виконують публічні функції, державних службовців високого рівня).

Суворіші покарання за найтяжчі злочини.

Швидке винесення вироків за злочини проти життя, здоров’я і майна.

Приведення судочинства до сучасних стандартів (відновлення міських судів, збільшення допоміжного персоналу системи правосуддя, покращання технічного оснащення).

 

Європейський Союз:

«Місце Польщі є у спільному європейському домі, створеному вільними націями. Обираємо об’єднану Європу, бо виходимо самі з латинської та християнської традиції. Обираємо її як зону безпеки і добробуту. Обираємо також Європу, бо досягнемо в ній спільного кореня та спільного шансу. Прагнемо внести до неї власний доробок. Прагнемо бути причетними до закріплення в ній традиційних вартостей».

 

УНІЯ ВОЛЬНОСТІ

Історична довідка

Угруповання постало в 1994 році в результаті об’єднання Унії Демократичної і Конгресу ліберально-демократичного. Головою партії став Лєшек Бальцерович, якого у 2000 році змінив Броніслав Геремек.

У 1997 році з партії вийшло кілька депутатів Сейму (серед них Ян Рокіта, Войцех Аркушевський, Броніслав Коморовський), які посилили Консервативно-народну партію. Унія провела до Сейму в 1997 році близько 40 депутатів і створила урядову коаліцію з Акцією Виборчою «Солідарність». Коаліція розпалася у 2000 році, безпосередньою причиною чого було призначення урядовим комісаром у Варшаві Павла Піскорського, який незадовго до того перейшов з Унії до Громадянської платформи. Під кінець 2000 року з’їзд партії обрав головою Броніслава Геремека, головним опонентом якого був Дональд Туск, неформальний лідер ліберальної течії в Унії Вольності. Разом з Туском вибори до керівних партійних органів програли й немало його прихильників. Незадовго після цього Д. Туск з найближчими соратниками покинув Унію, перейшовши до Громадянської платформи. Найвідоміші лідери Унії Вольності, крім Броніслава Геремека, Тадеуш Мазовєцький, Яцек Куронь, Владислав Фрасинюк, Тадеуш Сирийчик.

 

Виборче гасло: «3май з нами» («тримай з нами»).

Програма

Податки:

Потрібно спростити податкову систему, знизити ставку податку на доходи фізичних осіб до 18 і 28%, доцільно запровадити лінійний податок (18%) з квотою, вільною від податку.

Проти підвищення податків.

Проти ліквідації загального оподаткування подружь.

Фіксована форма податку на доходи для малих фірм і необхідність розширення цієї форми оподаткування.

 

Економічна політика:

Значне скорочення числа позабюджетних фондів і агенцій.

Покращення умов діяльності малих і середніх підприємств, які створюють нові робочі місця.

 

Боротьба з безробіттям:

Осучаснення застарілого трудового права.

Підвищення ролі договору між працедавцем і працівником з питань тривалості робочого часу і обсягів праці, винагороди за понаднормову роботу і перерв у роботі, а також запровадження договорів про роботу на заміщенні посад.

Зменшення обов’язків працедавців у справі оплати лікарняних (невеликі фірми на першому році діяльності платили б за 3-12 днів хвороби).

 

Освіта і наука:

Фінансова підтримка рейтингових шкіл за принципом «гроші йдуть за учнем».

Повна і дійсна рівність у доступі державних і недержавних шкіл до бюджетних коштів.

Запровадити такі зміни в середній і професійній школі, щоб з 2005 року 80% молодих людей навчалося в середніх школах, які б закінчувалися іспитом на атестат зрілості.

Реальна ліквідація фінансових і суспільних бар’єрів через широкий доступ до стипендій для дітей з незаможних родин, а також для шкіл, розташованих далеко від академічних осередків.

Звільнення від оподаткування стипендій для дітей і молоді.

Подвійне збільшення державних витрат на польську науку і вищу школу.

Введення залежності величини дотації від результатів навчання студентів, а також напрямку і якості проведення дослідницької роботи – при повазі автономії дослідних одиниць і принципу свободи досліджень.

Фінансова підтримка науки і досліджень через підприємства.

Поширення Інтернету в школах.

Обов’язковий випускний іспит.

 

Здоров’я:

Основа охорони здоров’я – цілодобово доступний сімейний лікар.

Радикальне зменшення чисельності кас хворих.

Впровадження принципу домовленості про візит лікаря по телефону на конкретний час.

Повна фінансова прозорість відділень служби охорони здоров’я, прозорість контрактів, укладених через каси хворих.

Створення системи конкуренціі і суперництва за клієнта через допущення на ринок приватних кас хворих.

 

Сільське господарство і регіональна політика:

Підтримка створення спілок, груп виробників та інших організацій, які ставлять собі за мету посилення позицій сільськогосподарських виробників у їхніх контактах з ринковими партнерами.

Побудова тривалих економічних зв’язків між сільськогосподарськими виробниками, товарними біржами, оптовими ринками і переробниками сільськогосподарської продукції.

Забезпечення сільськогосподарських робіт і годівлі худоби, в тому числі через підтримку взаємного страхування сільськогосподарських виробників.

Ширше використання кредитів для студентів з сільської місцевості і запровадження системи стипендій на покриття вартості навчання в школах.

Програма телеінформатизації села, особливо шкіл у селах і малих містечках.

Після вступу Польщі до ЄС забезпечення селян доплатами безпосередньо з коштів Спільної сільськогосподарської політики, обов’язкової для членів ЄС.

 

Безпека:

Посилення норм карного кодексу стосовно рецидивістів, членів злочинних угруповань і мафії, а також тих, хто вчинив особливо небезпечні злочини.

Посада судді повинна стати вершиною на професійному шляху юриста.

Зменшення витрат на пресу і видатків на функціонування, зміцнення і утримання господарської частини, щоб більше коштів було скеровано на пошук злочинців.

Звільнення поліції від трудомісткого документування дрібних злочинів і правопорушень – через запровадження закону про реєстрову процедуру.

Організація держави:

Принцип публічних і прозорих конкурсів на вищі державні посади, посади керівників державних фондів, керівників державних підприємств і акціонерних товариств з часткою державної власності.

Зменшення числа і обсягу вийнятків у застосуванні закону про держзамовлення, обмеження до необхідного мінімуму кількості концесій і дозволів.

Прийняття закону про принципи допустимого лобіювання, котрий запровадить відповідальність осіб, які порушуватимуть ці принципи.

Нова система фінансування територіального самоврядування, котра збільшить частку власних доходів самоврядування і гарантуватиме мінімум фінансування суспільних витрат (освіта, соціальна допомога, дороги).

Стандарти обслуговування громадянина в органах влади; популяризація «місцевої влади, приязної для мешканців».

 

Європейський союз:

«Членство в Європейському Союзі є для Польщі величезним шансом. Пришвидшить темпи економічного росту нашого краю, буде сприяти осучасненню і конкурентоспроможності нашої економіки, розширить ринки збуту для підприємств, збільшить надходження інвестиційного капіталу. Польща отримає фінансову допомогу, яка дозволить зменшити безробіття, пов’язане з модернізацією економіки. Новий шанс підтримати польське село і сільське господарство – половина бюджету ЄС призначена на Спільну сільськогосподарську політику. Поляки отримають доступ до європейського ринку праці. Воєводства, а також малі і середні підприємства матимуть змогу отримати підтримку зі структурних фондів ЄС».


Оптимізм українців щодо чесності виборів суттєво зріс
----------------
Рейтинг кандидатів у Президенти України
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №46(51)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №45(50)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №44(49)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №43(48)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №42(47)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №41(46)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №40(45)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №39(44)
----------------
Інші новини
----------------


© Copyright Інститут Політики, 1999-2003.
При повному або частковому використанні материалів посилання на Інститут політики обов'язкове.