Відносини Україна-НАТО: ретроспектива і перспектива
Постійна модернізація механізму співпраці України і НАТО, що характеризує відносини з НАТО за останнє десятиліття, значною мірою зумовлена тим, що проблема постання нових викликів безпеки потребує адекватної відповіді.
Відносини України з НАТО деякі оглядачі небезпідставно оцінюють як найбільш продуктивні з тих, що їх має Україна з усіма іншими міжнародними організаціями світу.
Налагодження українською елітою контактів між Києвом і Брюсселем почалося восени 1991 року. 8 лютого 1994 року Україна, оцінивши ініційовану НАТО Програму «Партнерство заради миру» (ПЗМ) як важливий елемент загальної структури європейської стабільності і безпеки, що спрямована на подальший розвиток і практичне поглиблення стосунків Альянсу з країнами-членами Ради Північноатлантичного співробітництва (РПАС), а також з іншими зацікавленими країнами ОБСЄ в галузі оборони, військового співробітництва та миротворчих операцій, першою з країн СНД підписала Рамковий документ ПЗМ, а 25 травня передала керівництву НАТО свій Презентаційний документ з приводу власної участі у програмі ПЗМ. У цьому документі було висловлено готовність до співпраці з НАТО у конкретних сферах військового і цивільного характеру і намічено низку пріоритетних напрямів співробітництва. У березні 1994 року започатковуються безпосередні консультації України з НАТО за формулою «16+1», тематика яких доповнювала й розвивала принципи взаємодії Києва і Брюсселя, визначені в ході візитів Президента України до штаб-квартири НАТО у Брюсселі. Ці принципи полягали у визнанні НАТО територіальної цілісності і недоторканості кордонів України, підтримці демократичного шляху розвитку України, без’ядерного статусу нашої держави. Іншим результатом поступового усвідомлення керівництвом України зовнішньополітичних можливостей, детермінованих взаємодією з НАТО, став механізм консультацій, передбачених параграфом 8 Рамкового документу ПЗМ, в якому, зокрема, зазначається, що НАТО консультуватиметься з будь-яким активним учасником Програми ПЗМ, якщо цей партнер відчуватиме пряму загрозу своїй територіальній цілісності, політичній незалежності чи безпеці і звернеться до Брюсселя з відповідним проханням. Існування такого механізму повинно було вплинути на держави, що збиралися висунути територіальні претензії до України. Україна одного разу скористалася механізмом, закладеним у ПЗМ, і 1996 року отримала від РПАС політичну підтримку своєї територіальної цілісності, після того, як Державна Дума Російської Федерації висловилася проти українського статусу міста Севастополя.
У червні 1995 року Генеральний секретар НАТО Манфред Вернер і Міністр закордонних справ України Геннадій Удовенко обмінялися відповідними листами, у яких фактично було складено першу Індивідуальну програму партнерства (ІПП-95) між Києвом і Брюсселем, розраховану на 1996-1998 роки. Цією програмою передбачалося проведення низки спільних заходів України з НАТО та окремими державами-членами Альянсу, спрямованих на зміцнення довіри між сторонами та нарощування можливостей координації між Збройними Силами України і НАТО. Цією ж програмою було започатковано й проведення регулярних військових навчань країн НАТО на території України та військових навчань за межами України, в яких брали участь українські підрозділи.
Основоположною подією у справі розвитку відносин між Україною і НАТО стало підписання у Мадриді 9 липня 1997 року Президентом України Л. Кучмою та лідерами всіх держав-членів Альянсу Хартії про особливе партнерство між Україною та НАТО. Хартію підписано з метою розвитку відносин «особливого і ефективного» партнерства, яке, як відзначається у Хартії, «сприятиме більшій стабільності і просуванню спільних демократичних цінностей в Центрально-Східній Європі». Принципи відносин особливого партнерства, механізми їх втілення, а також сфери співробітництва між Києвом і Брюсселем, визначені у документі, безпосередньо стосуються військової сфери України. Країни-члени НАТО підтримали гарантії безпеки, які отримала Україна від усіх п’яти ядерних держав – учасниць ДНЯЗ як без’ядерна держава – учасниця цього Договору. Сторони визначили форми реалізації співробітництва, сфери та механізми проведення консультацій з питань запобігання конфліктам, управління кризами, підтримання миру, врегулювання конфліктів та проведення гуманітарних операцій.
Слід наголосити, що Хартією передбачено, що Україна та НАТО створюють спеціальний орган для проведення спільних консультацій у кризовій ситуації, якщо Україна вбачатиме існування прямої загрози своїй територіальній цілісності, політичній незалежності або безпеці, що дозволяє оцінювати документ з позицій його додаткового впливу на забезпечення не лише військової, але й національної безпеки України загалом. Власне цей консультативний механізм Комісії Україна-НАТО і є одним з головних досягнень Хартії, а також і всієї співпраці між Україною і НАТО. Він дає можливість Україні консультуватися з НАТО одразу під час загострення зовнішньої загрози у будь-який момент, коли Україна відчує таку небезпеку.
У Хартії зазначено, що Комісія Україна-НАТО, скликання якої на рівні Північноатлантичної Ради планується не менше двох разів на рік, передбачає взаємний контроль за виконанням положень документу. Знову ж таки слід підкреслити, що Україна стала першою державою в Центрально-Східній Європі, яка має подібний механізм консультацій та співробітництва з Альянсом. Час підтвердив, що Комісія виявилася дієвим органом. Регулярні зустрічі у рамках Комісії Україна-НАТО міністрів оборони та закордонних справ України та держав НАТО дозволяють підтримувати високий рівень діалогу між сторонами та сприяють модернізації механізму відносин між Україною та НАТО, швидкому вирішенню проблем, що накопичилися у відносинах між обома сторонами. Підписання Хартії про Особливе Партнерство у Мадриді в 1997 році стало офіційним визнанням важливості для НАТО і Європи в цілому незалежної, стабільної та демократичної України. У Хартії зазначено, що «Україна та НАТО створять кризовий консультативний механізм для проведення спільних консультацій в будь-якому випадку, коли Україна вбачатиме пряму загрозу своїй територіальній цілісності, політичній незалежності або безпеці».
У тому ж V розділі цієї Хартії зазначено, що «союзники по НАТО продовжуватимуть підтримувати суверенітет та незалежність України, її територіальну цілісність, демократичний розвиток, економічне процвітання та її статус без’ядерної держави, а також принцип непорушності кордонів, як ключові фактори стабільності та безпеки у Центрально-Східній Європі та на континенті в цілому». Країни-члени НАТО також підтримали гарантії безпеки, які отримала Україна від п’ятьох ядерних держав – учасниць Договору про нерозповсюдження ядерної зброї як без’ядерна держава – учасниця ДНЯЗ.
Таким чином, Україна отримала важливу психологічну підтримку з боку найпотужнішого воєнного альянсу світу. Хоча реальних зобов’язань, крім обіцянки консультуватися з Україною в разі агресії проти неї, Хартія про особливе партнерство між Україною і НАТО не надала, вона все ж має суттєве практично-політичне значення. Хартію підписали лідери демократичних держав, а демократичні держави намагаються максимально уникати порушення своїх договірних зобов’язань. А це означає, що в разі агресії проти України, її окупації, чи окупації частини української території країна-агресор не може розраховувати на визнання факту окупації щонайменше дев’ятнадцятьма розвинутими країнами світу, що становлять найвпливовіший політичний та військовий блок. А це, у свою чергу, могло б створити для країни-агресора серйозні міжнародні проблеми через апеляцію до зафіксованого на час підписання Хартії міжнародного «статус-кво». Крім того, положення Хартії забезпечують Україні сприятливий політичний клімат на її західних кордонах в разі агресії проти нашої держави, а також, про що буде зазначено нижче, закладає базис для практичної співпраці України і Альянсу. Хартію про особливе партнерство між Україною і НАТО, аналога якій немає у практиці договорів, укладених Північноатлантичним альянсом (за винятком Акту Росія–НАТО та підписаної в травні 2002 року Угоди між Росією та НАТО щодо утворення спеціального органу з консультативними повноваженнями у сфері безпеки та владними повноваженнями у сфері боротьби з тероризмом, нерозповсюдження зброї масового знищення тощо – так званої «двадцятки»), можна розглядати як перший, але важливий крок України до інтеграції у євроатлантичні структури безпеки.
Таким чином, Хартія відповідала проголошеній Україною стратегії посилення інтеграції до європейських та трансатлантичних структур найближчими роками. Україна і НАТО погодилися проводити консультації щодо розвитку євроатлантичної безпеки та стабільності, а також у галузях попередження конфліктів, врегулювання криз, підтримки миру та проведення гуманітарних операцій. Позитивні військово-політичні наслідки підписання Хартії для держави очевидні:
1. НАТО визнала і підтримала стратегічний курс України на інтеграцію до європейських та євроатлантичних структур. Україна вперше визнана невід’ємною складовою частиною Центрально-Східної Європи.
2. Хартією Україна–НАТО та Актом Росія–НАТО було фактично створено політичний клімат для відносно безконфліктного розширення Альянсу за рахунок приєднання до нього у 1999 році Польщі, Угорщини та Чехії, що є додатковим аргументом для розбудови принципово нової системи безпеки у Європі.
3. Зменшена загроза нового розподілу Європи на сфери впливу та залишення України у «буферній зоні» між Заходом і Сходом.
4. Україна отримала додаткові стимули практичного реформування власних Збройних Сил у відповідності із західними зразками на основі принципів демократичного контролю над їх діяльністю, політична доцільність і виправданість якого перевірена багаторічною теорією і практикою військового будівництва країн НАТО.
Тож, факт підписання Хартії з НАТО став вагомим чинником усвідомлення самим Заходом важливості України, значення її належності до євроатлантичної спільноти як гарантії миру і зменшення ймовірності катастрофічних сценаріїв розвитку в регіоні. Хартія України з НАТО чітко вказала Заходові на ті можливості для безпеки, які відкриває співпраця з Україною.
Починаючи з 1998 року Президент України також кожні два роки своїм Указом затверджував урядову програму дій у галузі співпраці між Україною і НАТО. Аналогічні плани співпраці з НАТО мали лише країни, безпосередньо запрошені до членства в Альянсі, що у свою чергу свідчить про особливий характер відносин між Україною і НАТО в період після підписання Хартії. Так, зокрема, Урядова програма співпраці з НАТО до 2001 року, затверджена 1998 року, стала першим документом такого типу ухвалена з-поміж держав – не членів НАТО. Державна програма співробітництва України з НАТО на 2001-2004 роки, затверджена Указом Президента України від 27 січня 2001 року № 58/201, визначає основні механізми військового-політичного співробітництва з Альянсом.
Природнім продовженням курсу, взятого під час підписання Хартії про особливе партнерство між Україною і НАТО, стало ухвалення 23 травня 2002 року Радою національної безпеки і оборони України в цілому Стратегії євроатлантичної інтеграції України, остаточною метою якої проголошений повноправний вступ до НАТО. Стратегією передбачається поетапний процес поглиблення і розширення співпраці з НАТО на основі нових реалій з кінцевою метою: в майбутньому приєднання України до цієї системи колективної безпеки. Цей курс підтвердили наступні документи, ухвалені вищими органами влади України, зокрема, Указ Президента про введення Стратегії в дію.
Для того, щоб колись, в майбутньому приєднатися до НАТО, слід дотриматися плану дій щодо набуття членства, принципові засади якого є спільними для всіх претендентів на членство, однак кроки щодо детального втілення є індивідуальними для кожної держави-претендента на вступ до НАТО.
Ухвалення рішення щодо приєднання у майбутньому України до НАТО було зумовлено низкою суб’єктивних та об’єктивних чинників. Серед об’єктивних – відповідність гарантій, які надає НАТО своїм членам, об’єктивно визначеним або зафіксованим у державних документах України національним інтересам (захист від зовнішньої агресії, непорушність кордонів і повітряного простору тощо).
У той же час у цьому рішенні було поєднано національні інтереси України з суб’єктивними корпоративними інтересами тодішнього українського керівництва. Останні полягали у нормалізації відносин із Заходом, зіпсованих «касетним скандалом». Варто також відзначити, що альянс НАТО, який є безумовним ядром «Заходу», не був організацією, що прямо критикувала український правлячий режим. Річ у тім, що для НАТО є визначальними проблеми безпеки, і по ключових питаннях мотиви безпеки як правило переважають у визначенні змісту співпраці з тією чи іншою країною над мотивами «демократичної солідарності».
Механізм співпраці між Україною і НАТО поступово модифікується, починаючи від поодиноких контактів на початку 90-их років і до широкої співпраці по цілому спектру проблем із використанням механізмів як загальнонатовських, так і створених спеціально для відносин з Україною структур і організацій.
Важливим форумом для співпраці між Україною і НАТО у широкому колі понад 40 країн, зацікавлених у безпеці в Євроатлантичному регіоні, є Рада Євроатлантичного Партнерства (РЄАП). Участь України у діяльності РЄАП (до травня 1997 року – Ради Північноатлантичного Співробітництва) важлива для дослідження розвитку зв’язків України з НАТО.
Приєднання України до РПАС відбулося 10 березня 1992 року. РЄАП є органом постійного діалогу між НАТО і її партнерами, як незалежний від ОБСЄ форум, що має доповнювати існуючі інститути європейської безпеки, сприяти зміцненню стабільності у регіоні. РЄАП має сприяти державам – не членам НАТО у реалізації їхнього прагнення стати членами Альянсу, якщо вони того забажають.
РЄАП – це орган, який займається розвитком діалогу, співробітництва та консультацій між НАТО і партнерами по співробітництву, забезпечує підґрунтя для співпраці і консультацій між окремими членами РЄАП та Альянсом. РЄАП має статус спільного консультативного форуму, який сприяє співпраці між НАТО та її партнерами в політичній галузі та у сфері безпеки. Структура РЄАП забезпечує більш активне залучення країн-партнерів до прийняття рішень стосовно заходів, у яких вони беруть участь.
Військовий комітет євроатлантичного партнерства (ВК ЄАП) НАТО є одним з механізмів діяльності Ради євроатлантичного партнерства (РЄАП). ВК ЄАП на рівні начальників генеральних штабів є одним з видів роботи РЄАП для обміну думками та вирішення поточних питань у суто військовому напрямку співробітництва. На сьогоднішній день РЄАП налічує 46 членів, серед яких 19 країн-членів НАТО та 27 партнерів (на липень 2002 року). Усі члени РЄАП, за виключенням Таджикистану, є членами програми ПЗМ.
Серед інших структур та механізмів співпраці між Україною і НАТО слід виокремити наступні:
– Співробітництво у рамках програми НАТО «Партнерства заради миру» (ПЗМ) з лютого 1994 року. Однією з цілей програми проголошено підготовку до членства в НАТО тих країн, які бажають цього, і налагодження співробітництва у сфері безпеки з країнами, які не мають наміру у майбутньому приєднуватися до НАТО. Учасниками програми ПЗМ є як країни-апліканти до НАТО, так і країни, які не збираються ставати членами НАТО. У рамках програми країни-учасниці та НАТО визначають перелік заходів на визначений термін (від року до двох), військових і невійськових заходів, що сприятимуть зміцненню безпеки в Євроатлантичному регіоні, довіри між НАТО та країнами-партнерами, та обороноздатності країн-учасниць.
– Державна міжвідомча комісія (ДМК) з питань співробітництва України з НАТО, що регулярно проводить свої зустрічі на рівні міністрів закордонних справ та оборони і постійних представників. Державна міжвідомча комісія з питань співробітництва України з НАТО утворена Указом Президента України від 3 квітня 1997 року № 292/97 з метою забезпечення ефективного співробітництва з Альянсом та керівництва зовнішньополітичною діяльністю України у цій сфері. ДМК є дорадчим органом, утвореним для підготовки пропозицій з питань співробітництва з керівними та виконавчими структурами НАТО, з державами-членами НАТО та державами-партнерами програми ПЗМ, а також пропозицій щодо організації, координації і контролю виконання прийнятих з цих питань рішень міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади та державними органами України. В органах виконавчої влади України запроваджено посади національних координаторів відносин з НАТО, на які призначаються чиновники високого рангу, відповідальні за напрям співпраці з Північноатлантичним Альянсом.
– Місія України при НАТО, як самостійна закордонна установа України зі статусом представництва при міжнародній організації.
– Розробка кризового консультативного механізму Україна–НАТО. Комісія Україна–НАТО (КУН), як орган робочих консультацій, була започаткована Хартією про особливе партнерство між Україною та Організацією Північноатлантичного Договору, яка була підписана під час саміту в Мадриді 9 липня 1997 року.
Комісія Україна–НАТО збирається у форматі «19+1» на рівні:
– послів (Україну представляє Глава Місії України при НАТО);
– міністрів закордонних справ;
– міністрів оборони.
– Спільна робоча група (СРГ) з питань військової реформи є постійно діючим механізмом консультацій між Україною та НАТО у форматі «19+1». Її діяльність спрямовується на забезпечення підтримки Альянсом процесів реформування оборонної сфери нашої держави, насамперед Збройних Сил України.
– Механізм прийняття щорічних робочих планів імплементації Хартії Україна–НАТО.
– Центр інформації та документації НАТО в Україні, метою роботи якого стало роз’яснення в українському суспільстві політики Альянсу та виправлення стереотипів i невірних уявлень, які залишилися від попередніх часів.
– Офіс Зв’язку НАТО в Києві, створений з метою полегшення контактів між НАТО та українським цивільними і військовими установами.
Інтенсифікуючи відносини з НАТО, Україна утвердила своє значення як геополітичного гравця, який має власні інтереси, відмінні від російських, і має бажання їх відстоювати. Хартія про особливе партнерство з НАТО та наступні кроки України щодо розвитку контактів з НАТО дозволили Україні добитися прискіпливої уваги до себе з боку НАТО та його членів, а також почати ангажування НАТО в питаннях, ключових для національної безпеки України, зокрема, таких як незалежність, територіальна цілісність та непорушність кордонів України. Стратегічна концепція Альянсу, затверджена главами держав і урядів 1999 року статтю 37 безпосередньо адресує Києву: «Україна посідає особливе місце в євроатлантичному просторі безпеки і є важливим і цінним партнером у справі розвитку стабільності та спільних демократичних цінностей. НАТО зобов’язується й надалі зміцнювати своє особливе партнерство з Україною на засадах Хартії НАТО–Україна... Альянс продовжує підтримувати суверенітет і незалежність України, її територіальну цілісність, демократичний розвиток, економічне процвітання та її неядерний статус, які НАТО вважає важливими чинниками стабільності та безпеки в Центральній і Східній Європі, а також у Європі загалом». Таким чином, виразно було зафіксовано підтвердження найвпливовішою військово-політичною організацією світу, що представляє чисельну групу найпотужніших демократичних держав, ролі і значення України в світі.
Тож у новій Стратегічній концепції Альянсу, схваленій на ювілейному саміті країн-членів 23-24 квітня 1999 року у Вашингтоні було зафіксовано зміни формату співпраці України та Альянсу.
Демонстрацією поступовості розвитку співпраці між Україною і НАТО є те, що 2001 року Україна виконала 96% цілей партнерства, зафіксованих в Індивідуальному плані програми Партнерство заради миру (ПЗМ), тоді як у попередні роки цей показник не перевищував 90%.
Загалом же, з 23 сфер, у яких відбувається співпраця між Україною і НАТО, військових лише 4, а 19 не мають нічого спільного з військовими проблемами (Україна–НАТО, стор. 17).
Основною метою співпраці між Україною і НАТО у невійськових галузях проголошено необхідність зміцнення взаєморозуміння і довіри між народами країн НАТО та України а також спільні інтереси сторін у цих галузях, у тому числі спільна боротьба з глобальними проблемами екологічного та техногенного характеру.
Оптимізм українців щодо чесності виборів суттєво зріс
---------------- Рейтинг кандидатів у Президенти України ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №46(51) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №45(50) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №44(49) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №43(48) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №42(47) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №41(46) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №40(45) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №39(44) ---------------- Інші новини ---------------- |
При повному або частковому використанні материалів посилання на Інститут політики обов'язкове.