БЮДЖЕТНИЙ ПРОЦЕС:
специфіка передвиборчого обговорення
Покращення макроекономічної ситуації в державі
позитивно вплинуло на виконання доходної частини бюджетів усіх рівнів. Зокрема,
попередній, 2000 рік став першим з часу набуття Україною незалежності, коли
загалом доходні частини як Зведеного так і Державного бюджетів були повністю
виконані. До Зведеного бюджету надійшло 49 млрд. 117 млн. гривень, або 116% до
прогнозованих показників. У тому числі до Державного бюджету (без офіційних
трансфертів) надійшло 34 млрд. 806 млн. гривень, або 106,5% від річного плану.
Місцевими бюджетами отримано 14 млрд. 311 млн. гривень, або 148% від
розрахункових показників.
Оптимістичні настрої, що з’явилися у 2000 році, дозволили не лише вчасно затвердити і ввести в дію Державний бюджет України на 2001 рік, а й суттєво збільшити загальний обсяг його доходної та видаткової частин, які за показниками зведеного (консолідованого) бюджету були передбачені у сумі 52 млрд. 914 млн. гривень, у тому числі 41 млрд. 991 млн. - доходи Державного бюджету (включаючи трансферти з місцевих бюджетів).
Після введення в дію Бюджетного кодексу України, яким передбачена досить жорстка процедура проходження у Верховній Раді проекту Закону про Державний бюджет України на черговий бюджетний рік, парламент був просто зобов’язаний ухвалити поданий Кабінетом Міністрів України проект Державного бюджету на 2002 рік ще за місяць до початку відповідного бюджетного періоду. Але схоже, що прийняття головного фінансового документу держави напередодні виборів просто приречене на затяжну бюджетну інтригу.
Після своєчасного представлення поданого Урядом проекту у вересні та його розгляду за процедурою першого читання у жовтні, в Кабінет Міністрів для доопрацювання до другого читання, обговорений документ з бюджетними висновками профільного комітету було направлено лише в середині листопада. Двійна спроби прийняти доопрацьований проект у другому читанні наприкінці листопада і на окремому засіданні 6 грудня 2001 року також не дозволили зняти наявні суперечності щодо реальності й соціальної спрямованості запропонованих Урядом бюджетних показників. За підсумками розгляду законопроект переважною більшістю голосів було вдруге відправлено на доопрацювання в Кабінет Міністрів.
Уже при розгляді в першому читанні у висновках Комітету Верховної Ради України з питань бюджету було запропоновано збільшити доходи і видатки Державного бюджету до 57,1 млрд. гривень доходів і 4,3 млрд. гривень бюджетного дефіциту, передбачених урядовим проектом. Головними статтями збільшення доходів, на думку Комітету, мали стати надходження від приватизації - 5,8 млрд. гривень, доходи державних соціальних фондів - 4,7 млрд., податкові надходження - 3,4 млрд., доходи від плати за транзит газу - 2,4 млрд. та деякі інші. Висновки Бюджетного комітету були схвалені лише в основному.
До другого читання Уряд погодився збільшити доходну частину до 44 млрд. 242 млн. гривень, видаткову - до 48 млрд. 520 млн. гривень, залишивши без змін раніше передбачений обсяг бюджетного дефіциту. У свою чергу Бюджетний комітет запропонував встановити загальну суму доходів у розмірі 54,4 млрд. гривень, видатків - 56,2 млрд. гривень, дефіцит Зведеного бюджету - 1,8 млрд. гривень. Після додаткових консультацій до повторного розгляду проекту Державного бюджету на 2002 рік у другому читанні Бюджетний комітет вніс пропозицію взагалі відмовитися від дефіциту бюджету і прийняти його на бездефіцитній основі з доходами і видатками на рівні 52,3 млрд. гривень, врахувавши при цьому доходи від приватизації та 3,3 млрд. гривень інших доходів, які, на думку Комітету, Уряд приховує як безконтрольні бюджетні ресурси перед початком виборчої кампанії.
Тобто, розмір доходної частини бюджету та включення до нього окремих видів фінансових ресурсів, які остаточно не вирішені за підсумками першого читання, стали своєрідним каменем спотикання також і на наступних стадіях бюджетного процесу.
Враховуючи рішення Верховної Ради України, проведені консультації з депутатськими фракціями на повторне друге читання, Уряд дещо скоригував попередні підходи до загальної суми доходів і видатків, запропонованих у попередньому варіанті законопроекту, а також вніс ряд текстових поправок до окремих статей бюджету, зокрема, до статті 48 прикінцевих положень, якою призупиняється дія окремих законодавчих актів України у частині надання пільг, компенсацій і гарантій для окремих категорій населення, які підлягають фінансуванню з коштів державного та місцевих бюджетів.
За рахунок додатково віднайдених ресурсів бюджету на загальну суму 214,4 млн. гривень доходи Державного бюджету збільшено до 44,3 млрд. гривень, видатки - до 48,6 млрд. гривень, що в цілому дозволило більшості депутатів підтримати у другому читанні доопрацьований Урядом законопроект. Його доопрацювання до третього читання, на яке прийнятою постановою винесено 40 статей законопроекту, доручено здійснити до 20 грудня 2001 року Комітету Верховної Ради України з питань бюджету спільно з Кабінетом Міністрів України.
Враховуючи те, що 20 грудня за календарним планом - останній день 2001 року для прийняття Верховною Радою законодавчих рішень, саме від узгодженості позицій між Бюджетним комітетом і Урядом залежить, чи матиме держава з початку 2002 року бюджет, чи як у попередні роки, за виключенням поточного, парламент буде змушений вирішувати питання про порядок фінансування видатків з Державного бюджету до затвердження Закону України «Про державний бюджет України на 2002 рік», одночасно вирішуючи непросту проблему міжбюджетних трансфертів між 686 місцевими бюджетами, які передбачені положеннями нововведеного Бюджетного кодексу України.
Хронологія розгляду у Верховній Раді проектів Державного бюджету України
з часу набуття незалежності
Бюджетний рік |
Прийнято за основу та направлено |
Прийнято у другому читанні |
Прийнято |
Дата прийняття законодавчого акту про порядок фінансування видатків до затвердження бюджету |
1992 |
22.04.92 |
19.05.92 |
18.06.92 |
20.12.91 |
1993 |
|
|
09.04.93 |
18.12.92 |
1994 |
12.12.93 |
|
01.02.94 |
24.12.93 |
1995 |
22.03.95 |
|
06.04.95 |
06.12.94 |
1996 |
16.12.96 |
|
22.03.96 |
22.12.95 |
1997 |
19.12.96 |
25.06.97 |
27.06.97 |
11.12.96 |
1998 |
04.12.97 |
18.12.97 |
30.12.97 |
|
1999 |
10.12.98 |
|
31.12.98 |
|
2000 |
18.11.99 |
10.02.00 |
17.02.00 |
24.12.99 |
2001 |
02.11.00 |
30.11.00 |
07.12.00 |
|
2002 |
05.11.01 |
13.12.01 |
- |
|
Оптимізм українців щодо чесності виборів суттєво зріс
---------------- Рейтинг кандидатів у Президенти України ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №46(51) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №45(50) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №44(49) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №43(48) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №42(47) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №41(46) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №40(45) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №39(44) ---------------- Інші новини ---------------- |
При повному або частковому використанні материалів посилання на Інститут політики обов'язкове.