Проект (Реєстраційний номер №2502)

Постанова Верховної Ради України
«Про підсумки парламентських слухань
«Суспільсто, засоби масової інформації, влада: свобода слова та цензура в Україні»

 

Верховна Рада України відзначає, що 4 грудня 2002 року під час парламентських слухань "Суспільство, засоби масової інформації, влада: свобода слова та цензура в Україні" було проаналізовано проблеми і загалом ситуацію, що склалася в галузі засобів масової інформації, визначення їх місця і ролі в системі соціальних інституцій та у взаєминах із інститутами влади й суспільством у цілому.

Учасники слухань відзначили, що відсутність достатніх, у тому числі й законодавчих, умов для виконання засобами масової інформації функції інфор­мування, громадської критики й контролю, а також налагодження процесу кому­ніка­ції між усіма складниками суспільства; відсутність умов для економічної неза­лежності засобів масової інформації; неконституційне управління інформаційним простором з боку органів державної влади є основними передумовами обмеження конституційних прав громадян на свободу думки і слова, на вільне вираження поглядів і переконань та застосування в системі українських засобів масової інформації прямої та опосередкованої цензури, хоч це беззастережно заборонено Конституцією України.

В Україні склалася загрозлива ситуація у справі забезпеченням основних прав та свобод людини й громадянина на отримання повної, неупередженої інформації, необхідної для прийняття усвідомлених рішень. Не менш загрозлива ситуація склалася у справі забезпечення права журналіста на вільне, без зовнішнього тиску виконання своїх професійних обов’язків, що зумовлено запровадженням політичної цензури. Засоби масової інформації втрачають належні їм у демократичному суспільстві функції посередника між владою та суспільством, перетворюються на знаряддя політичного впливу та маніпулювання.

Зважаючи на висновки та пропозиції учасників парламентських слухань «Суспільство, засоби масової інформації, влада: свобода слова і цензура в Україні», Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:

1. Визнати незадовільним виконання Кабінетом Міністрів України, Генеральною прокуратурою України, Державним комітетом інформаційної політики, телебачення і радіомовлення України, Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення рекомендацій та пропозицій, висловлені у Постанові Верховної Ради України “Про підсумки парламентських слухань «Проблеми інформаційної діяльності, свободи слова, дотримання законності та стану інформаційної безпеки України» №2498-ІІІ від 07.06.2001 року, і які стосувались неухильного дотримання вимог зако­нодавства України в інформаційній сфері, забезпечення конституційних прав грома­дян на свободу слова та вільне збирання, використання і поширення інформації.

2. Відповідно до вимог Конституції України рекомендувати Президенту України:

розглянути практику застосування адміністрацією Президента України незаконних методів впливу на засоби масової інформації та журналістів, зокрема, розповсюдження серед керівників ЗМІ усних та письмових інструкцій щодо обмеження представлення окремих політичних діячів, рекомендацій щодо змісту інформаційних повідомлень та їх коментарів, а також поширення версій того, яким чином, якими формулюваннями і в якій тональності ЗМІ повинні висвітлювати події і проблеми.

3. Кабінету Міністрів України взяти до виконання пропозиції учасників парламентських слухань щодо:

недопущення позасудового закриття засобів масової інформації та припинення мовлення телерадіоорганізацій, застосування заходів впливу на засоби масової інформації шляхом перешкоджання їхній діяльності, - зокрема, у процесі видання та розповсюдження друкованих видань;

забезпечення рівності прав і можливостей для створення і функціонування засобів масової інформації усіх форм власності, забезпечення ефективних антимонопольних норм діяльності усіх суб’єктів інформаційного ринку;

підготовки та подання до Верховної Ради України на ратифікацію Європейської конвенції про транскордонне телебачення.

4. Запропонувати Генеральній прокуратурі України, Міністерству внутрішніх справ України провести перевірку діяльності службових осіб органів державної влади у сфері регулювання діяльності засобів масової інформації на предмет від­повідності вимогам законодавства та наявності ознак злочинів, передбачених стат­тями 171 («Перешкоджання законній професійній діяльності журналістів») та 364 («Зловживання владою або службовим становищем») Кримінального кодексу України;

Генеральній прокуратурі України вжити всіх необхідних заходів для встановлення осіб, винних у смерті журналістів Георгія Гонгадзе та Ігоря Олександрова, здійснити всебічне розслідування обставин смерті Михайла Коломійця та справ, пов’язаних із застосуванням фізичного насилля до журналістів в Україні;

Генеральній прокуратурі України, Міністерству внутрішніх справ України до
1 березня 2003 року поінформувати Верховну Раду України про результати дій, передбачених абзацами 1, 2 цього пункту.

5. Вказати Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення на необхідність чіткого виконання основних завдань, передбачених статтею 2 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення», зокрема, щодо захисту телерадіоорганізацій від тиску владних структур, політичних, релігійних, фінансових та економічних кіл суспільства, а також приведення практики ліцензування телерадіоорганізацій до вимог законодавства.

6. Схвалити пропозиції учасників парламентських слухань «Суспільство, засоби масової інформації, влада: свобода слова, та цензура в Україні» і доручити Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації у двотижневий термін внести до Верховної Ради України як невідкладний проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України за результатами парламентських слухань «Суспільство, засоби масової інформації, влада: свобода слова та цензура в Україні», яким:

дати законодавче визначення поняття «політична цензура» та передбачити відпо­відальність за застосування цензури до засобів масової інформації та журналі­стів з боку службових осіб органів влади та органів управління відповідними засобами масової інформації;

законодавчо забезпечити запровадження у внутрішні нормативні документи ЗМІ загальноєвропейських принципів журналістської діяльності, зокрема стосовно об’єктивності, збалансованості інформації та нейтральності ЗМІ до результатів свого інформування, а також законодавчо забезпечити дотримання цих нормативних документів, професійних і етичних норм, прав власників і керівників ЗМІ, а також журналістів і творчих працівників через обов’язкове укладання між журналістами та власниками й керівниками засобів масової інформації трудових угод з урахуванням основних принципів внутрішніх нормативних документів засобів масової інформації;

вдосконалити законодавство про захист честі і гідності з метою недопущення використання судових позовів до засобів масової інформації та журналістів як засобу переслідування за їхню професійну діяльність;

встановити додаткові гарантії реалізації трудових прав працівників засобів масо­вої інформації, зокрема в частині регулювання договірних відносин між власником (органом, що представляє його інтереси) та працівниками, порядку та форм оплати праці, порядку звільнення працівників тощо;

встановити адміністративну відповідальність службових осіб за ненадання або невчасне (неналежне) надання у встановленому законом порядку інформації на інфор­ма­ційні запити осіб, зокрема за порушення статті 32 Закону України «Про інформацію»;

врахувати інші пропозиції та рекомендації учасників парламентських слухань.

7. Верховній Раді України:

впродовж третьої сесії четвертого скликання розглянути проект Закону України про запровадження в Україні Суспільного телебачення і радіомовлення;

внести до порядку денного третьої сесії четвертого скликання та розглянути проект Концепції роздержавлення засобів масової інформації в Україні;

створити законодавчі передумови для забезпечення економічної незалежності засобів масової інформації, зокрема, шляхом скасування необгрунтованих обмежень на здійснення рекламної діяльності;

переглянути механізм та порядок надання державної підтримки засобам масової інформації з метою забезпечення рівних умов діяльності засобів масової інформації різних форм власності;

переглянути правила акредитації представників засобів масової інформації при органах державної влади шляхом запровадження повідомлювального принципу акредитації;

внести зміни до законодавства з метою усунення подвійного ліцензування телерадіоорганізацій шляхом скасування вимоги отримання ліцензії на використання радіочастотного ресурсу; вдосконалення механізмів регулювання ліцензійних процедур, виходячи з принципів прозорості та об’єктивності прийняття рішень;

внести зміни до законодавства України згідно з експертними висновками, наданими Радою Європи.

8. Рекомендувати Вищій атестаційній комісії України ввести в установленому порядку до Переліку спеціальностей, за якими проводиться захист дисертацій на здобуття наукових ступенів кандидата наук та доктора наук, присудження наукових ступенів і присвоєння вчених звань за спеціальністю “Інформаційне право” в галузі юридичних наук.

9. Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації спільно з представниками державних органів влади, наукових установ, громадських організацій та міжнародних експертів вивчити доцільність та можливі форми запровадження в Україні інституту парламентського Уповноваженого зі свободи слова. До 1 червня 2003 року подати до Верховної Ради України звіт за результатами проведеного дослідження.

10. Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації проаналізувати хід виконання цієї Постанови і до 1 жовтня 2003 року подати Верховній Раді України відповідну інформаційну довідку.

11. Видавництву Верховної Ради України до 1 лютого 2003 року видати збірник матеріалів парламентських слухань «Суспільство, засоби масової інформації, влада: свобода слова і цензура в Україні».

12. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на заступника Голови Верховної Ради України.

Голова Верховної Ради України


Оптимізм українців щодо чесності виборів суттєво зріс
----------------
Рейтинг кандидатів у Президенти України
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №46(51)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №45(50)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №44(49)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №43(48)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №42(47)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №41(46)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №40(45)
----------------
Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №39(44)
----------------
Інші новини
----------------


© Copyright Інститут Політики, 1999-2003.
При повному або частковому використанні материалів посилання на Інститут політики обов'язкове.