Висновки
2002 рік пройшов під знаком перегляду результатів парламентських виборів, консолідації основних політико-олігархічних угруповань перед загрозою дострокових президентських виборів та проголошеної Президентом реформи політичної системи. Політична реформа у виконанні Леоніда Кучми крім декларованих цінностей включає в себе:
1) формування парламентської більшості на основі депутатів-мажоритарників з одночасним тиском на них регіональної та центральної виконавчої влади;
2) формування парламентською більшістю нового Уряду на базі пропрезидентських фракцій та груп із застосуванням квотного принципу;
3) «протискання» президентськими фаворитами власних кандидатів на посади у виконавчій владі за рахунок квот слабших учасників пропрезидентської коаліції;
4) включення до пакету перерозподілу посад, які не входять не лише до складу Уряду, але й до системи виконавчої влади в цілому (Національний банк, Національна рада з питань телебачення і радіомовлення, Фонд держмайна, Державна податкова адміністрація тощо);
5) перерозподіл на користь більшості всіх без виключення парламентських посад;
6) перекладення всієї повноти відповідальності на фактично призначену ним парламентську більшість та Уряд;
7) зміни лише в організації політичної влади, не зачіпаючи відносини між суспільством та державою;
8) проведення політичної реформи явочним порядком з відкладенням її юридичного оформлення на перспективу.
Основними політичними підсумками 2002 року стали:
– вдале для Президента використання «одноразової більшості» задля обрання керівництва Верховної Ради та призначення нового Уряду при фактичному провалі спроби формування стабільної пропрезидентської парламентської більшості;
– демонстрація здатності виконавчої влади та правоохоронних структур тиснути на депутатів та мобілізувати їх для виконання цілей влади;
– утримання за Президентом політичної ініціативи та статусу найбільш впливового політичного гравця в країні протягом 2002 року при неясних шансах продовження свого політичного майбутнього під час та після наступних президентських виборів;
– перенесення на 2003 рік чергового переформатування парламентської більшості, пов’язаного з наступною президентською кампанією;
– відносна стабільність складу політичних фракцій, створених на основі ідеологічно цілісних політичних структур або структур, об’єднаних на основі несуперечливих економічних інтересів;
– ситуативне зближення позицій фракцій опозиції у протистоянні з пропрезидентськими силами і адміністрацією Президента та збереження за опозицією можливості впливу на законотворчий процес через комітети Верховної Ради;
– відкладання суспільно-політичних конфліктів на 2003 рік з певною вірогідністю дострокових президентських виборів.
Оптимізм українців щодо чесності виборів суттєво зріс
---------------- Рейтинг кандидатів у Президенти України ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №46(51) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №45(50) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №44(49) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №43(48) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №42(47) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №41(46) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №40(45) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №39(44) ---------------- Інші новини ---------------- |
При повному або частковому використанні материалів посилання на Інститут політики обов'язкове.