попередні підсумки участі експертів у виборах 2002 року”
14 березня 2002 року
Виборчі настрої громадян України: Минув місяць після офіційного початку агітаційної кампанії. Водночас залишається 2 дні до заборони публікувати дані соціологічних опитувань щодо рейтингу партій та блоків партій. Провідні соціологічні фірми та компанії оприлюднили останні результати опитувань громадської думки. На замовлення Інституту політики компанія GfK-USM з 1 по 8 березня 2002 роки провела репрезентативне опитування 1500 виборців. Помилка вибірки у межах 2,5%.У запропонованій таблиці наводяться дані щодо підтримки виборцями усіх учасників передвиборчих перегонів. На початок другої декади березня ситуація щодо шансів партій та блоків партій потрапити до Верховної Ради наступного скликання виглядає наступним чином. Якби вибори у Верховну Раду України
Незважаючи на деякі розбіжності у визначенні абсолютних показників рейтингу лідерів, очевидним є одне: усі фірми та компанії однозначно визначають лідерів передвиборчої кампанії, а також досить узгоджено подають шанси партій та блоків партій на проходження до Верховної Ради і приблизну кількість мандатів, які вони отримають 31 березня 2002 року. За всіма опитуваннями лідером є блок Віктора Ющенка «Наша Україна». КПУ матиме другу за чисельністю фракцію, сформовану за результатами виборів у багатомандатному виборчому окрузі. За три тижні до виборів настрої виборців свідчать, що вони схильні віддати перевагу СДПУ(о) перед блоком «За єдину Україну!» у змаганні між партіями та блоками партій за звання третьої політичної сили в Україні. Партія зелених України потрапляє до парламенту. Проте шанси Всеукраїнського політичного об’єднання «Жінки за майбутнє», які здавалися непохитними ще у січні, значною мірою проблематизувалися у ході активної пропагандистської кампанії. Принаймні сумніви у тому, що вони здатні витримати жорстку конкуренцію на фініші виборчої кампанії, значно посилилися останнього місяця. Блок Юлії Тимошенко може отримати підтримку латентних прихильників, тобто тих, хто не виказує своєї прихильності до нього в опитуваннях громадської думки. Проте, репрезентативні опитування поки що не гарантують цьому блокові місця у парламенті. Однак сюрпризи з боку виборців тут вельми можливі. Шанси СПУ О.Мороза, блоку Н.Вітренко та партії «Яблуко» на подолання 4% бар’єра здаються надто проблематичними. Соціалістам залишається сподіватися на стійку прихильність своїх прибічників у сільській місцевості та віддалених районних центрах. Саме там не стільки ідея соціалізму, скільки політична позиція О.Мороза знаходить і сприйняття, і розуміння. Спроби ж Н.Вітренко мобілізувати радикальні настрої слід скоріше охарактеризувати як марні. Лідер прогресивних соціалістів є на сьогодні, здається, і лідером в електронних ЗМІ. Водночас, активне просування цієї політичної марки викликає не стільки позитивні наслідки, скільки породжує запитання у виборців. Від партії «Яблуко» потрібні надзусилля, щоб схилити на свій бік тих, хто визначається із своїм електоральним вибором майже останньої миті. На сьогодні, за 16 днів до дня голосування, усі інші 23 учасника нинішньої кампанії можуть розпочинати підготовку до наступного виборчого циклу. Для них ці перегони вже завершені: такий вердикт українських виборців зафіксували всі поважні соціологічні фірми. Цікаво також співвіднести результати соціологічних досліджень з прогнозами лідерів політичних партій і блоків. В дійсності, ці прогнози є радше політичною претензією та політичною надією. Наводимо ці претензії, оприлюднені лідерами у засобах масової інформації, для наступного порівняння їх з реальними результатами парламентських виборів.
1 Опитування проведене з 1 по 8 березня 2002 року. Опитано 1500 чол. Похибка вибірки до 2,5%. |
Оптимізм українців щодо чесності виборів суттєво зріс
---------------- Рейтинг кандидатів у Президенти України ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №46(51) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №45(50) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №44(49) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №43(48) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №42(47) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №41(46) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №40(45) ---------------- Вийшов електронний щотижневик "Прозора політика" №39(44) ---------------- Інші новини ---------------- |
При повному або частковому використанні материалів посилання на Інститут політики обов'язкове.